"Парламент - не для того, щоб тиснути на кнопки": П’ять пунктів, без яких не змінити Україну

Від перестановки статей у регламенті сума парламентаризму не змінюється. Україні потрібна справжня реформа парламенту.

Верховна Рада. Фото: nabat.in.ua.

"Наступного тижня у Брюсселі презентують Звіт Місії Європарламенту з оцінки потреб Верховної Ради та План дій щодо її реформування. Багато зусиль Пет Кокс та його колеги доклали для того, щоб зрозуміти особливості українського «парламентаризму», - написала Оксана Сироїд на своїй сторінці у "Фейсбуці", передають Патріоти України.

Буде багато цікавих пропозицій і ідей з їхнього боку. Буде багато гасел про реформи парламенту з нашого: як ми поміняємо регламент, і буде все «по-новому». Але від перестановки статей у регламенті сума парламентаризму не змінюється.

1. Парламент - не для того, щоб тиснути на кнопки. Люди обирають парламент для того, щоб він від імені людей сформував уряд, який буде збирати і витрачати людські гроші. А парламент має контролювати, як уряд збирає і витрачає ці гроші. Це є первинна місія парламенту. Все решта, що робить парламент - приймає закони, заслуховує звіти - все це він робить задля контролю над тими грошима, якими розпоряджається уряд.

І саме через це важливим є прозорий бюджетний процес. Не тому що депутати не можуть бюджет прочитати - люди повинні розуміти, як витрачаються їхні гроші: скільки в них заберуть і куди воно все піде. А зрозуміти це люди можуть лише тоді, коли депутати публічно і постатейно обговорюють бюджет. І це все є і в Конституції і в регламенті. Тому, коли уряд проштовхує бюджет без обговорення, значить уряд хоче і буде красти. А депутати, які за це голосують є у змові з урядом і не хочуть його контролювати.

2. Цей парламент показав, що він не хоче контролювати уряд тоді, коли дві найбільші фракції відмовилися підтримувати законопроект про тимчасові спеціальні і тимчасові слідчі комісії парламенту. А тимчасові слідчі комісії парламенту сьогодні - це «наше всьо». Це - причини анексії Криму і окупації частини Донбасу, Іловайськ і Дебальцеве, причини мінських домовленостей, відсутність розслідування злочинів на Майдані і корупційних скандалів в уряді. Але парламент попри конституційні повноваження уникає своєї головної функції - контролювати. Нецікаво цьому парламенту, куди йдуть 100 мільярдів гривень, виділених на оборону та безпеку і хто винен в Іловайській бійні. Краще показати людям кіно, аніж сказати правду.

4. Якщо рішення приймаються не депутатами, не фракціями парламенту, а в будь-якому іншому місці, і "за скороченою процедурою" без обговорення «протискаються» через парламент, - то все решта не має значення.

Люди часто нарікають, що депутати не ходять "на роботу" голосувати. А чого більшості з них туди ходити, якщо рішення за них прийняті в кабінетах Банкової і вже є голоси? Чи рішення прийнято там же і голосів не буде, бо дана команда чкурнути із зали? З таким самим успіхом, можна песиків посадити, щоб на кнопки тиснули чи втікали за командою.

Але велика частина депутатів з цим погоджується, бо вони обиралися не для того, щоб представляти інтереси людей, але свої або чиїсь бізнесові інтереси. І так буде, поки не змінено виборчий закон.

5. Цей парламент єдиний, який обіцяв людям бути прозорим. Але він поки що єдиний, в якому немає розподілу повноважень між головою та заступниками ВР. Єдиний, який не оприлюднив кошторис ВР, а це майже мільярд гривень. Єдиний, який не має керівника апарату, а т. в. о. якого призначений у неконституційний спосіб розпорядженням голови ВР. Єдиний, розклад засідань якого формується без участі парламентських фракцій і надається людям для ознайомлення не за два тижні, як того вимагає регламент, а за два дні.

Тож, реформа парламенту почнеться:

1. Коли голова Верховної Ради усвідомить високу місію спікера і модератора, та відмовиться від радянської традиції бути начальником парламенту.

2. Коли парламентські фракції та депутати почнуть обговорювати і приймати рішення в стінах парламенту, замість виконання наказі. Коли люди почнуть розуміти, що відбувається в Верховній Раді.

3. Коли парламент почне контролювати уряд. Коли очільник Генштабу навипередки з міністром оборони прибіжать давати свідчення парламентській комісії з розслідування причин Іловайського котла і воєнної трагедії під Дебальцевим.

4. Коли відбудеться перший прозорий бюджетний процес. Проект бюджету поданий невчасно? Уряд - «з речами на вихід».

5. І лише тоді, коли нарешті буде прийнято закон про вибори до парламенту на пропорційній основі з відкритими списками, на вірність якому всі присягали рівно два роки тому.

Такою би мала бути правдива реформа парламенту. Все решта - це буде намаганням поклеїти гобеленові шпалери, на поцвілі стіни.

Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

Окупанти планували новий наступ на Харків та Суми влітку - джерело

п’ятниця, 22 листопад 2024, 19:29

Російські окупанти планували наступальну операцію на Харківському та Сумському напрямку 1−15 червня 2024 року. Про це NV повідомило високопоставлене джерело в ЗСУ, передають Патріоти України. Підготовку до нового наступу окупанти завершили наприкінці т...

"Шашлики 2.0": Урядовий квартал утік, а як щодо попереджень для решти? - Зоя Казанжи

п’ятниця, 22 листопад 2024, 15:46

"У США розроблена система попереджень для кожного стихійного лиха, щоб запобігти жертвам серед цивільного населення. Однак в Україні, навіть під час загрози обстрілом експериментальною російською ракетою, за звичкою, евакуйовується тільки влада. Чи дов...