"Якщо коротко, то суть реформи зводиться до двох речей: збільшення різностороннього контролю за судовою системою і розвиток самоуправління суддів.
Контроль за судовою системою планується забезпечити з боку кількох суперважливих органів - Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів, Громадська рада доброчесності.
Вища рада правосуддя складається з двадцяти одного члена, з яких десятьох обирає з'їзд суддів України з числа суддів чи суддів у відставці, решту призначають різні державні органи. Вища рада правосуддя зможе розглядати рекомендації Вищої кваліфікаційної комісії суддів України щодо призначення суддів на посади, та відхиляти їх у разі «обґрунтованого сумніву щодо відповідності кандидата критерію доброчесності чи професійної етики або інших обставин, які можуть негативно вплинути на суспільну довіру до судової влади у зв'язку з таким призначенням або порушення визначеного законом порядку призначення на посаду судді».
Крім того, Вища рада правосуддя даватиме згоду на затримання судді у зв'язку зі злочинним діянням. До формування Вищої ради правосуддя її функції виконуватиме чинна Вища рада юстиції.
Крім блокування призначень, Вища рада правосуддя зможе звільняти суддів з посади суддю у разі порушення ним вимог щодо несумісності або «у разі вчинення істотного дисциплінарного проступку, грубого чи систематичного нехтування обов'язками». Факти, що свідчать про вчинення таких порушень, встановлюються самою Вищою радою правосуддя. Тобто Вища рада правосуддя матиме потужні повноваження для нагляду.
Крім того, недоторканість суддів суттєво обмежено - їх можна буде затримувати на гарячому або одразу після вчинення злочинів. Реформою передбачено моніторинг способу життя суддів на вимогу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Вищої ради правосуддя.
Натомість, Вища кваліфікаційна комісія суддів відповідатиме за підбір суддів на посади. Вона складається з 16 чоловік, 8 з яких обирається з'їздом суддів, а решта - з'їздом представників юридичних вищих навчальних закладів та наукових установ, з'їздом адвокатів та уповноваженим Верховної Ради України з прав людини.
Допомогатиме вивчати кандидатури на суддів Громадська рада доброчесності, створена з представинків громадських організацій.
Судову реформу критикують нібито за посилення повноважень Президента, хоча насправді там є навіть їхнє формальне урізання (Президент призначатиме 2 з 21 членів Вищої ради правосуддя, а не 3 членів Вищої ради юстиції, як досі).
Навпаки, ця реформа дуже «ніжна» до суддів (пропонується, щоб 10 із 21 членів Вищої ради правосуддя, що матиме право відправляти суддів у відставку або відсторонюватиме їх тимчасово, призначалися з'їздом суддів). Суддівське самоврядування з реальними правами запроваджується практично у всіх органах суддів.
Ключовою проблемою є те, що реформа не вирішує питання закритості судової системи. Вона намагається зліпити красу із того, що є. Судова система не відкривається для нових людей, які могли б швидше зруйнувати корупцію в системі.
Приміром, на посаду судді може бути призначений лише той, хто має вищу юридичну освіту та стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше 5 років. Іноді буває, що досвід - це тавро, і краще ніякого, ніж такий.
Передбачено можливість особливого порядку призначень на посади суддів для суддівських помічників. На посаду судді вищої ланки - апеляційного суду, крім досвіду потрібні науковий ступінь у сфері права або стаж наукової роботи у сфері права щонайменше сім років. Водночас, з'явилася можливість потрапляння на посади суддів Верховного суду адвокатів з досвідом. Це невелике, а все ж відкриття судової системи.
Але навіть попри це, судова реформа - великий крок до наведення порядку в судовій системі та зменшення кількості безглуздих, куплених і неправосудних рішень.
До речі, реформою передбачено стрімке підвищення платні суддів. Тепер ці люди будуть заможними офіційно, а не підпільними "мільйонерами Корейко". Бо мало що так дорого обходиться суспільству, як дешевий суд".
OSINT-аналітики стверджують, що Сили оборони України завдали удару американськими далекобійними балістичними ракетами ATACMS по військовому аеродрому на Курщині, передають Патріоти України з посиланням на проєкт "Кіберборошно". . Стверджується, що у н...
Заступник командира 3-ї ОШБр, майор ЗСУ Максим Жорін переконаний, що частина фортифікацій, які активно будують, є фікцією та не є придатними для ведення бойових дій. Про це він розповів у інтерв'ю для Radio NV, передають Патріоти України. . Жорін відз...