Відоме значення варистої печі, домашнього вогнища в житті українського народу. Піч у хаті займала центральне місце – на неї клали новонародженого, на ній і віку доживали. У приказках відображено шанобливе ставлення до печі і виключна жіноча її приналежність: «піч – мати», «баба тоді хоробра, як на печі», «старій бабі і на печі холодно», «жіноча річ коло припічка», «ні до печі, ні до речі», «треба це в комин записать (як хто хвастає)», «шургич у піч (як бовкне хто дурницю)», «мовчи, бо піч у хаті», «побалакаєш, як у піч укинеш», «як не ладиться, то і в печі дрова не горять», «коли Бог не годить, то й огонь не горить», «чи я в такий час родився, чи в таку минуту хрестився: у багатого повна піч та горить, а у мене одно поліно та й те не горить (жалоба на одну дитину)», «на мені тільки піч не була», «Бог знайде, хоч і в печі замуруйся», «від смерті і в печі не замажешся», «не з однієї печі хліб їв і не один борщ куштував», «сіль тобі у вічі та вода, та печина в зуб (тому, хто заздрить)», «сіль тобі та печина, та болячка між очима», «дівчиною повна вулиця, а жінкою повна піч».
При будівництві печі, господині намагаються задобрити пічників. Щоб піч не диміла, добре підпікала хліб, довго тримала тепло і мало вимагала дрів. Перше витоплювання нової печі вимагало дотримання обряду. Зокрема в Харківщині, в Куп’янську, це робили так: «Покладуть в піч житньої соломи і прутик два чи три свяченої верби. Тоді підуть до сусідів, випросять сірників і запалять солому. Дивляться на вогонь: як вогонь горить ясно, то жити буде весело, як темно горить – то життя буде плохе, як іде дим у хату, то у тій хаті часто спір і бійка між господарями та господинями». У хуторі Єгорівка, Куп’янського повіту, перед запалюванням вогню в новій печі господиня брала хлібну лопату, робить над устям знак хреста і говорить: «Господи, поможи в добрий час у новій печі топити!». Повторює тричі і ставить у піч новий, ще не бувший у вжитку глиняний горщик на вогонь. Якщо горщик від вогню не лопне, то піч добре зроблена, а якщо горщик трісне – то піч перекладають заново.
Перший раз топити в новій печі годилося не соломою, а дровами і нічого в ній не варити. Коли дрова перегоряли в ній, потрібно посадить в піч кілька хлібів (непарну кількість – парну кількість знаюча господиня не посаде в піч). У один із них вліпити зверху недогорілу вуглину. Якщо ця вуглина, коли вийняти хліб із печі виявиться перегорілою або стане попелом, господарі дому матимуть у всьому удачу, щастя. В іншому разі неперегоріла вуглина є ознакою того, що в цю хату хоч і не входь жити: «добра не буде».
Посадивши в піч паски, тією ж лопатою, що садили паски, зображають хрест навхрест у всі кутки хати, приказуючи: «геть таракани і стоноги з нашої хати». Існували повір’я і стосовно попелу після нагрівання печі для випікання пасок і насіння льону.
Якщо молоко, що стояло в печі збігало, на те місце, де стояв горщик, кидали сіль. Це робили для того, щоб у корів не тріскалися дійки. Інші ж, передбачливі господині, перш ніж поставити в піч горщик з молоком, завжди кидають з тією ж метою дрібку солі на вогонь.
З молодої, яка вперше приїхала в дім Молодого, хустку з голови знімала кухарка і клала її на піч.
Загалом, піч замала значне місце в народній медицині і в народній демонології. Вважалося, що коли в печі виллється з горщика яке-небудь вариво, хтось із родини помре чи піде з дому.
Олена Щербань
2 серпня за новим церковним календарем (15 серпня за старим) - перенесення в столицю Візантії з Єрусалима мощей апостола від сімдесяти Стефана, папи Римського. У народі день прозвали Степан Сіновал. За юліанським календарем відзначають день пам'яті про...
Полонений окупант на ім’я Добротворський Михайло зізнався, що радий був потрапити до рук ЗСУ на Курщині. Про це повідомляють Патріоти України з посиланням на відео Десантно-штурмових військ. Добротворський розповів, що його примусово мобілізували, приї...