Росія передала належну "Укрзалізниці" залізничну інфраструктуру в окупованому Криму на баланс "РЖД" (Российские железные дороги - ред.). Таке рішення було прийнято урядом РФ. Для України це відкриває можливість судових позовів на адресу РЖД. За словами заступника міністра інфраструктури Володимира Омеляна, такі звернення вже готуються. На думку юристів, Україна зможе домогтися накладення арешту на закордонні активи РЖД, оскільки рішення українських судів російська сторона навряд чи виконає. Про це пише видання Апостроф, інформують Патріоти України.
Після анексії Криму майно "Укрзалізниці", що залишилося на півострові, як і інших українських держпідприємств, довго перебувало в підвішеному стані. Самопроголошені "органи влади" Криму видали документи про їх "націоналізацію". Але на баланс великих російських держкомпаній (РЖД, Газпрому, Роснафти) це майно не віддавалося. Ймовірно, через острах поставити ці підприємства під удар західних санкцій.
Але тепер ситуація змінилася. Підприємство "Кримська залізниця", засноване на базі експропрійованого окупаційною владою майна української Придніпровської залізниці (входить в "Укрзалізницю"), буде віднесено до сфери ведення Федерального агентства залізничного транспорту (РЖД). Відповідне розпорядження ухвалив російський уряд 29 грудня 2015 під №2729.
У супровідній записці до документа йдеться, що передача залізничного майна півострова сприятиме розвитку транспортного сполучення з Кримом, підготовці інфраструктури до збільшення вантажо- і пасажиропотоку, перевезеного Керченською переправою.
Ініціатором такого рішення стала так звана "Рада міністрів" окупованого Криму. Статут "Кримської залізниці" буде затверджений РЖД протягом місяця.
Цікаво, що ще в серпні 2014 року тодішній президент РЖД Володимир Якунін, заявив, що "Кримська залізниця" не інтегрована в систему російських залізниць.
Українська сторона сприйняла рішення РЖД з натхненням. Адже, на відміну від нелегітимних "органів влади" на окупованій території, РЖД - абсолютно реальний юридичний суб'єкт. А отже, на нього можна подати до суду. Адже розпорядження уряду РФ про прийняття Кримської залізниці у федеральну власність є продовженням політики окупації Російською Федерацією Автономної Республіки Крим, а також незаконною експропріацією державної власності України. Простіше - розкраданням або грабежем (ст. 186 КК України).
"Ми будемо подавати позови. На цьому етапі підготовкою документів займається "Укрзалізниця". Підсудність справ буде визначена рішенням Мін'юсту та Кабміну. Позови подамо протягом 1-2 місяців", - розповів заступник міністра інфраструктури Володимир Омелян.
Юристи оцінюють шанси України на виграш досить високо. "Україна може звернутися до Міжнародного суду ООН, який покликаний вирішувати конфлікти між державами, а також тлумачити норми міжнародного права, - упевнений адвокат, керуючий партнер АО" Suprema Lex "Віктор Мороз. - Крім того, Україна може звернутися до Стокгольмського арбітражу. З метою забезпечення своїх вимог України, при зверненні в міжнародні судові інстанції, матиме право накласти арешт на майно РЖД".
За словами юриста ЮК "де-юре" Владислава Мартинчука, арешт може бути накладено при дотриманні двох умов: якщо суд винесе рішення на користь "Укрзалізниці", а РЖД не дотримає рішення у добровільному порядку: "У цьому випадку, можна заарештувати майно РЖД в порядку виконавчого провадження. Слід зазначити, що рішення українського суду може бути виконане лише в Україні та державах, з якими у нас укладені договори про виконання судових рішень ".
Ясно, що рішення українського суду РЖД не виконає. Адже, фактично, це означає визнання Криму територією України, що, згідно з російським законодавством, тягне кримінальну відповідальність. Після чого прийде період позовів до міжнародних інстанцій.
Статутний капітал РЖД, станом на 29 травня минулого року, становив вражаючу суму: 1,976 трлн руб ($ 26,4 млрд). Однак переважна частина майна перебуває на території Росії, яка навряд чи виконає рішення міжнародного суду.
Адже президент РФ Володимир Путін 15 грудня підписав закон, що дозволяє Росії не виконувати рішення міжнародних судів, в першу чергу Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ), якщо вони суперечать російській Конституції. У той же час РЖД має значні активи за кордоном, і це майно потенційно може бути арештоване.
Наприклад, компанія має представництва в Угорщині, Китаї, Корейській Народно-Демократичній Республіці, Білорусі, Польщі, Словаччині, Німеччині, Фінляндії, Естонії та Франції. Представництво РЖД є і в Україні. Воно розташоване в Києві за адресою вул. Микільсько-Ботанічна, 14, оф. 12.
Також РЖД володіє пакетами акцій в кількох зарубіжних транспортних компаніях. У Фінляндії Російським залізницям належить фірма "Oy Karelian Trains Ltd", яка займається виробництвом, ремонтом, обслуговуванням рухомого складу. У Франції росіяни контролюють компанію GEFCO (Société anonyme à directoire et conseil de surveillance), провідного постачальника логістичних рішень і послуг для промислових підприємств. Крім того, у Вірменії РЖД володіє "Південно-Кавказькою залізницею".
Нагадаємо, що список захопленого Росією українського майна в Криму значний: ДАТ "Чорноморнафтогаз", ПАО "Масандра", ВАТ "Укртелеком", ТОВ "Південморсервіс", ВАТ "Кримхліб", "Севастопольський морський завод", що належав Петру Порошенку, та інші. Також "націоналізовані" більше 40 філій і підрозділів ПриватБанку, 36 заправок групи "Приват", ВАТ "ДТЕК Крименерго", телекомунікаційна група VEGA і все майно "Київстару".
На початку червня 2015 міністр юстиції Павло Петренко заявив, що збитки, які несе держава Україна та її громадяни від анексії Криму, продовжують рости. На початку червня вони становили 1 трлн 80 млрд грн.
Деякі держкомпанії процес юридичної боротьби вже почали. Так, ПАТ "Укрнафта" звернулася з позовом проти Росії в міжнародний арбітражний суд в Гаазі (Permanent Court of Arbitration, Нідерланди). Крім того, НАК "Нафтогаз України« 1 січня уклала угоду з юридичною компанією Covington & Burling LLP (США) вартістю $ 1250000 по захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, пов'язаних з тимчасової окупаціїєю АР Крим. Так що Україна, хоч і повільно, але все ж починає полювання за російськими активами в світі.
Від 1 січня 2025 року педагогічні працівники середніх шкіл почнуть отримувати щомісячну доплату в розмірі 1 300 грн, а від 1 вересня сума збільшиться до 2 600 грн. Про це йдеться в постанові Кабінету міністрів України №1286, передають Патріоти України....
В енергосистемі зберігається значний дефіцит, і ситуація в ній змінюється - можливі зміни в застосуванні заходів обмеження світла. Про це повідомляє пресслужба НЕК "Укренерго", передають Патріоти України. Зазначається, що зараз українська енергосистема...