У 2020 році Пенсійний фонд витратив на виплату 479 млрд грн. Майже 40% від цієї суми або 185 млрд грн Фонду дав держбюджет — своїх грошей ПФУ хронічно не вистачає. Через кризу ситуація ще більше погіршилася — Фонд змушений був додатково позичити у Держказначейства ще близько 14 млрд грн. У 2021 році передбачено державне фінансування «дірки» в 195 млрд грн.
Є декілька причин, які не дають ПФУ позбутися дефіциту.
З 1991 року народжуваність в Україні падає. У рік здобуття Україною незалежності народилося 630 800 дітей, у 2019 році — 308 800.
Через це співвідношення працездатного населення та пенсіонерів знижується. В результаті зараз на 11,1 млн пенсіонерів припадає близько 10 млн працюючих українців, які платять Єдиний соціальний внесок — ключовий податок, що наповнює бюджет ПФУ.
За даними Кабміну, з 2010 року з України виїхали і не повернулися близько 4 млн українців — 10% працездатного населення країни. Вони не платять податків в Україні, в тому числі єдиний соціальний внесок.
Наприклад, поширена схема працевлаштування через укладання договорів з ФОП замість найму працівників за трудовим законодавством. Це дозволяє великим компаніям знизити витрати на сплату ЄСВ та інших відрахувань.
Реформа 2017 року передбачала часткове вирішення цього питання. Один з її наслідків — для виходу на пенсію співробітнику необхідно не просто досягти певного віку, але й мати достатній страховий стаж (період, коли відбувалися відрахування у ПФ).
Цей показник збільшується щорічно, наприклад, щоб вийти на пенсію у 2020 році, необхідно мати не менше 27 років страхового стажу, а до 2028 року ця планка збільшиться до 35 років. За словами головної економістки Dragon Capital Олени Бєлан, планувалося, що завдяки цьому ефективний трудовий стаж зросте на 4,5 роки в перспективі 10 років, що дозволить якщо не зменшити, то хоча б стабілізувати дефіцит Пенсійного фонду.
Відповідно до реформи, підвищення розміру пенсії безпосередньо прив'язувалося до зростання інфляції і середньої заробітної плати. Однак ця логіка витримується далеко не завжди: як і минулими роками, підвищення пенсій в Україні, як і раніше, відбувається незалежно від успіхів економіки.
«Вже цього року прийнято рішення про виплату карантинних надбавок пенсіонерам старше 80 років, а пізніше — і старше 75 років», — наводить приклад Дарина Марчак, керівник Центру аналізу публічних фінансів і публічного управління Київської школи економіки. Всього на ці цілі з держбюджету-2020 витрачено 9,9 млрд грн.
На забезпечення пенсій військовослужбовців, суддів, прокурорів, чорнобильців та інших спеціальних програм у 2020 році пішло 131 млрд грн — 28,5% всіх пенсійних виплат.
«Проблема в тому, що влада хоче досягти двох взаємовиключних речей: зберегти низькі податки і навантаження на фонд оплати праці і при цьому виплачувати високі пенсії», — зазначає Марчак.
Пенсійні системи у розвинених економіках складаються з трьох рівнів:
В теорії перший рівень залишається основним, інші — доповнюють його, що підвищує добробут пенсіонера після втрати працездатності. В Україні існують тільки перший і з 2003 року третій рівень. Введення обов'язкових пенсійних накопичень постійно відкладається з 2007 року.
Одна з причин — проблема дефіциту солідарного рівня пенсійної системи. При введенні накопичувальної частини дефіцит може сильно збільшитися.
Верховна Рада зареєструвала два законопроекти про введення в Україні накопичувальних пенсій. Мова про обов'язкову систему, яка торкнеться кожного працюючого українця (законопроект № 2683) та професійних пенсійних накопичень (законопроект № 4408) — перш за все для представників небезпечних і шкідливих професій.
Одне з ключових питань — за рахунок чого будуть профінансовані накопичувальні пенсії. Основних варіантів два: або збільшити «трудові» податки (ЄСВ і податок на доходи фізичних осіб), що підвищить навантаження на бізнес, або відібрати частину надходжень у ПФУ, що збільшить його дефіцит.
До якого варіанту схиляються законодавці? Базові параметри реформи на даний момент — фінансування накопичувальних пенсій за рахунок частини ЄСВ та податку на доходи фізичних осіб: з кожного з податків на другий рівень пенсійної системи піде по 2%, повідомила голова комітету Верховної Ради з питань соціальної політики Галина Третьякова.
Відповідний законопроект може бути прийнятий в першому читанні вже до кінця лютого, уточнила вона.
Православне свято 22 листопада за новим календарем (5 грудня за старим) - день пам'яті святителя Прокопія, який володів даром чудотворення і привів у християнську віру чимало людей (У народі - Прокоп'єв день, - Патріоти України). Українські віряни тако...
Демонстративний запуск росіянами балістичного носія ядерної зброї по Україні, відповідні попередження посольства США напередодні, повернення ядерної риторики у марення кремлівських безумців, – викликають в памʼяті суспільствознавчі студії. "Текст трохи...