Вселенський патріарх Варфоломій прибув в Україну. Не вперше, але саме цього разу його візит викликає особливий інтерес, настрої публіки коливаються між роздратуванням і натхненням — як ніколи раніше. Уперше в нашій історії патріарх Варфоломій на українській землі — не просто один із гостей, а зірка першої величини, до нього прикута увага і віруючих, і невіруючих, і шанувальників, і противників. Це заслужена слава: внесок, який ця людина зробила в нашу історію та нашу незалежність, заслуговує теплої зустрічі.
Патріарх Варфоломій прибув в Україну на запрошення президента Володимира Зеленського. Це цікавий факт, бо Володимир Зеленський поки що єдиний президент, котрий прийшов до влади не тільки без церковної підтримки, а й узагалі без жодного розуміння того, яку вагу та значення церкви відіграють в українській політиці і суспільному житті.
Досвід — найкращий учитель. Зовсім скоро президентові довелося вибачитися за «термос», а там й ініціювати візит Вселенського патріарха в Україну. Ті, хто вважав, що «проєкт ПЦУ» згорнеться разом із відставкою Петра Порошенка з президентської посади, що ПЦУ буде предметом роздратування та ревнощів із боку президента Зеленського, помилялися. З низки причин Зеленський не просто змирився з перемогою попередника, а й намагається її розвинути й осідлати: не сумніваюся, він із величезним задоволенням вітав у Києві патріарха Варфоломія.
Не тільки тому, що це сподобається тій частині електорату, яку він сподівається перетягти від Порошенка. Візит патріарха Константинопольського саме в ці дні дуже доречний у зв’язку з Кримською платформою. Сама присутність патріарха Варфоломія в Києві — поруч із делегатами Платформи — дуже символічна: вона нагадує, що київське хрещення має кримський пролог. Не тільки кримські татари, всі ми, українські християни, пов'язані з цією землею пуповиною хрещення.
Медійну частину підготовки до візиту Вселенського патріарха майже повністю взяли на себе УПЦ МП та її спонсори. Спочатку вони, знехтувавши аномальною спекою і карантинними обмеженнями, провели в День хрещення Русі багатотисячну хресну ходу, яка рясніла плакатами у стилі «Варфоломій, гоу хоум». У результаті, зумисне чи мимоволі, хресна хода на честь хрещення Русі виявилася «хресною ходою проти Варфоломія». «Хресна хода проти...» — оригінальний жанр, характерний саме для російського православ'я.
Офіційні спікери митрополії потім відбивалися від журналістів у тому сенсі, що плакати — це «ініціатива знизу», що це «голос нашого народу» тощо. Ми, мовляв, цього не санкціонували. Але хай знає Вселенський патріарх, що його тут не чекають.
Не знаю, хто що санкціонував, але згодом в УПЦ МП знову вибухнули креативом, — соцмережами поплив флешмоб «Варфоломей, мы тебя не звали». Ініціаторкою називають Запорізьку єпархію УПЦ МП, на чолі якої стоїть одіозний митрополит Лука (Коваленко). Креатив вийшов у стилі радянської піонерії — дівчата й тітоньки в хустинках стоять на ґаночку церкви й тримають ватман із посланням такому собі Варфоломію. Дивлячись на суворі обличчя дівчат, розумієш, що варто цьому Варфоломію — ким би він не був — поткнутися до них на поріг, вони його віником, віником...
Ввічлива людина не ходить у гості без запрошення. Тому патріарх Варфоломій навряд чи порушить священний спокій суворих дам Запорізької єпархії. Він прибув в Україну на запрошення президента Володимира Зеленського. За якого, найімовірніше, голосувало чимало цих дам. Тож запорізькі плакати комічніші вдвічі.
Креативники якщо цього й не розуміють, то відчувають і беруть на тон вище. На авансцену проштовхується організація «Миряни» (ще місяць тому навряд чи хтось про неї чув) і закликає во ім'я спасіння православ'я блокувати... Верховну Раду. Щоб не пустити туди Варфоломія. Не запитуйте, чому саме ВР, а не, скажімо, Софійський собор, у якому патріарх правитиме недільну літургію. Очевидно, православним «Мирянам» така локація, як ВР, ближча, зрозуміліша й більш відома, ніж головний собор Київської Русі.
Креативу не зупинити — він б'є по площах: одночасно з суворими дівчатами і розв’язними «Мирянами» в медіапросторі з'являється «лист інтелігенції» із закликом до патріарха Варфоломія відкласти візит. От не скасувати, а саме відкласти. До слушного часу, так би мовити. Чому? По-перше, тому, що це «посіє ворожнечу». Тобто має місце звичайний шантаж. По-друге, це, на думку підписантів — людей із академічними ступенями та медійною популярністю, неодмінно принесе страждання українським віруючим. Саме так, у третій особі, — чиста, нескаламучена «турбота про ближніх».
Рядки про «страждання віруючих» у листі небайдужих академіків і телепродюсерів резонують із заявами представників УПЦ МП. «Страждання мільйонів українських віруючих» кочують із тексту в текст. За цими спекуляціями на почуттях віруючих ви безпомилково впізнаєте російське православ'я путінського ізводу. Причому повага до «страждань» в офіційних голосів Московського патріархату (і в Україні, і за її межами) дуже вибіркова. Коли, наприклад, головорізи Гіркіна «робили візит» в Україну — і це справді принесло страждання мільйонам і віруючих, і невіруючих, —вони чомусь не протестували. Ніхто не вивів віруючих із плакатами «Гіркін, ми тебе не кликали» або «Путін, іди геть!». А якщо й надривали ефір «стражданнями», то винними в них дивним чином виявлявся хто завгодно, тільки не «візитери».
Увесь цей креатив має принаймні один позитивний ефект: тепер ніхто з вас не зможе сказати, що ви нічого не знали про прийдешнього Варфоломія!
Як і слід було сподіватися, патріарха Варфоломія не збентежили ні хресні ходи, ні суворі дівчата, ні навіть академіки з продюсерами. Він приїхав і міг переконатися в тому, що з часу його першого візиту — в 1997-му, коли патріарха фактично не пустили далі Одеси, його авторитет в Україні лише зріс і тепер сягнув апогею. Цього разу він у Києві не просто бажаний — довгоочікуваний гість. Людина, котра розрубала гордіїв вузол розколу, а з ним — й одну з міцних ниток, що пов'язували Незалежну Україну з імперією та радянським минулим.
Безумовно, так чи інакше автокефалія — це політичний акт. Але зразу домовмося: церква не «поза політикою». Ніколи й ніде. Церкви — потужні інститути, що мають величезні ресурси, широкі інтереси та колосальний досвід політичної боротьби і союзів як між собою, так і з «зовнішніми», тобто світськими політичними силами. Те, що ми спостерігаємо зараз у трикутнику Фанар—Київ—Москва, — церковна політика в чистому, майже рафінованому вигляді. Та й самому цьому трикутнику майже тисяча років.
У церковній політиці, як і в політиці взагалі, сила — це ще далеко не все. Наприклад, скільки в патріарха Варфоломія дивізій? А скільки дивізій стоїть на сторожі інтересів Московського патріарху? Проте патріарх Варфоломій може приїхати в Україну. А патріарх Московський — ні. В очах багатьох українців, і воцерковлених, і невоцерковлених, Томос про автокефалію української церкви — приваблива перемога політики, дипломатії і віри над грубою силою.
Приїзд патріарха Варфоломія в Україну — як гостя президента і духовного лідера — може бути сприйнятий як в'їзд переможця в завойоване чи відвойоване місто. Частково так воно і є. Патріарх Константинопольський може приїхати в Київ, а патріарх Московський — ні.
Відповідь, утім, не така очевидна, як може здатися, якщо міряти політику Вселенського патріарха московськими лекалами. Для патріарха Варфоломія — це не боротьба за території: навіщо йому території? Це боротьба за вагу й авторитет, який у сучасному світі не має прямої залежності від кількості аршинів, на яких сидиш. Різниця між Візантійською й Московською імперією в цій точці історії помітна неозброєним оком. У Візантії, можливо, і вважають ці території «духовними провінціями», але жодних політичних претензій на них не пред'являють. Лідер обмежується духовною опікою. На відміну від Москви, для якої «духовний зв'язок» дуже швидко виявляється ширмою і приводом до повномасштабної політичної гегемонії і навіть прямої окупації.
Тож кому ми маємо віддати перевагу?
Відповідь знову видається очевидною.
Однак візит патріарха Варфоломія не варто розглядати тільки як прагнення застовпити територію. Для нього Україна — виграна битва. Але це тільки віха на шляху до амбіційної мети — повернути патріархові града Константинополя ту вагу у православному і, ширше, християнському світі, яка в нього була в кращі часи Візантії. Річ тут не тільки в «амбіціях», «самолюбстві» чи навіть «манії величі». У патріарха Варфоломія є пристрасне бажання об'єднати православний світ, що розпався на безліч «удільних князівств» — помісних церков. Вони зайняті своїми «домашніми» проблемами, внутрішньою політикою, тоді як питома вага православ'я у світі зменшується. І це на тлі помітного зростання найближчих «конкурентів» — католиків, мусульман і протестантів. Нині православ'я на релігійній карті виглядає аутсайдером. Із цим треба щось робити.
Патріарх Варфоломій почувається лідером, який міг би зібрати воєдино православну церкву — без уточнення «національних координат», аби нагадати їй, що вона передусім православна, а вже потім — Румунська, Українська чи Російська. І постаратися дати православ'ю дорогу в майбутнє. Повернути церкві живе відчуття соборності, майже забуте, звужене до формального проговорювання цього слова у Символі Віри та до ритуального перелічування імен предстоятелів згідно з диптихом.
Президент Сполучених Штатів Джо Байден намагається витиснути максимум допомоги для України до завершення своїх повноважень, які добігають кінця на початку 2025 року. Зокрема, в Адміністрації розглядають можливість повернення ядерної зброї. Про це повід...
Російські окупанти планували наступальну операцію на Харківському та Сумському напрямку 1−15 червня 2024 року. Про це NV повідомило високопоставлене джерело в ЗСУ, передають Патріоти України. Підготовку до нового наступу окупанти завершили наприкінці т...