Українці платитимуть у мережі набагато більше: Чим обернеться податок на Google, котрим "слуги" збираються підлатати держбюджет

У вівторок, 16 лютого, у Верховній Раді в першому читанні планують розглядати законопроект про так званий податок на Google, згідно з яким світові інтернет-гіганти, такі як Google, Facebook, Steam, EGS, Netflix і Apple будуть зобов'язані платити податки за роботу своїх сервісів в український бюджет, повідомляють Патріоти України.

Але фактично, як запевняють експерти, новий податок ляже тягарем на плечі не світових корпорацій, а пересічних споживачів та малого і середнього бізнесу - для них піднімуться ціни товарів і тарифи на підписки, а рекламні розцінки полетять в космос.

Що таке податок на Гугл і чим він загрожує

У законопроекті пропонується внести зміни до Податкового кодексу і змусити постачальників електронних послуг, які не мають постійних представництв в Україні, платити 20% ПДВ (податок на додану вартість) від прибутку компанії на території країни.

Крім того, законопроектом вводиться і саме поняття електронних послуг. Ними, згідно із законопроектом, вважаються послуги, що поставляються через Інтернет і до них належать:

  • поставки зображень або текстів, у тому числі фотографій, електронних книг і журналів;
  • поставки аудіовізуальних творів, відео за запитом, ігри (в тому числі - азартні), включаючи поставки послуг з участі в таких іграх;
  • надання доступу до інформаційних, комерційних, освітніх та розважальних електронних ресурсів;
  • надання в користування хмарних технологій для розміщення даних;
  • постачання (передача прав на використання) програмного забезпечення та оновлень до нього, а також дистанційне обслуговування програмного забезпечення та електронного обладнання;
  • надання рекламних послуг в Інтернеті, мобільних додатках та інших електронних ресурсах.

Цей законопроект - вже друга спроба Слуг народу ввести податок на прибуток для інтернет-гігантів в Україні. Нагадаємо, що у грудні 2019 року автор законопроекту 4184, голова фінкомітету ВРУ Данило Гетманцев, вже реєстрував аналогічний проект, але тоді, незважаючи на кілька особистих зустрічей Гетьманцева з представниками Facebook і Viber, далі цього справа не пішла.

Проект, який планують розглянути в Раді, у порівнянні з попереднім, зазнав змін. Згідно з ним, компанії-нерезиденти повинні будуть зареєструватися платниками податків, якщо сума наданих ними послуг перевищує 1 мільйон гривень на рік за курсом Нацбанку.

При цьому, порівняно з попереднім проектом Гетманцева, у разі відмови від реєстрації значно підвищилася сума штрафу – 100% від вартості наданих послуг (раніше було 8500 гривень).

Крім того, особа-нерезидент вважається зареєстрованою як платник податку з дати внесення (у попередній редакції – з 1 січня) запису до Реєстру платників податків. Також в законопроект 4184 додали пункт про терміни перереєстрації та внесення можливих змін в облікових відомостях – протягом 10 робочих днів.

При цьому, законопроектом для нерезидентів передбачені не тільки посилення, а й деякі спрощення, адже компанії-нерезиденти не будуть подавати податкових накладних на свої операції і зможуть не тільки подавати спрощену податкову декларацію, а й оплачувати свої податки одразу в іноземній валюті.

Як раніше пояснював Данило Гетманцев, якщо законопроект ухвалять у парламенті, це може принести близько 3 млрд прибутку до держбюджету щорічно, а також допоможе зрівняти податкове навантаження на всіх гравців цифрового ринку.

"Ситуація, яка є, - наші рекламісти повинні платити ПДВ, а великі гіганти транснаціональні чомусь від ПДВ фактично звільнені. Це неправильна ситуація, ми повинні її виправити", - пояснив Гетманцев.

За підвищення заплатить споживач

На даний момент так званий податок на Гугл існує в 60 країнах світу, серед яких країни ЄС, Великобританія, Росія, Білорусь. Ще кілька країн, серед яких Ізраїль і Китай, збираються ввести такий же податок найближчим часом.

У всіх цих країнах варіюється ставка податку (від 5% до 27%), відрізняються або взагалі відсутні порогові суми для реєстрації компаній платниками ПДВ, а також відрізняються самі реєстраційні процедури.

А це означає, у чому переконані експерти, що введення нової схеми сплати податків для іноземних інтернет-компаній напевно підвищить і плату за їхні послуги для українських користувачів.

"ПДВ є непрямим податком, який лягає, як правило, на плечі споживачів. Тому логічно припустити, що для останніх слід очікувати збільшення вартості електронних послуг. Яким воно буде - незначний відсоток або більше - невідомо. Адже все залежить від політики компаній-гігантів, таких як Google, Facebook, Steam та інші", - пояснив у коментарі президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах.

Він нагадав, що після "закручування" податкових гайок у Європі техно-гігант Apple заявив, що збільшить збори з розробників додатків, оскільки має на меті перевести частину витрат на нові цифрові податки на малий бізнес

З його точкою зору згоден член Інтернет-асоціації України Олександр Глущенко. "Зміна, швидше за все, призведе до подорожчання на 20% послуг від цифрових гігантів. Як громадянин і платник податків, я обурююся, тому що мені не зрозуміла спроба "обілетити" світових IT-гігантів при повній відсутності програми і стратегії їх залучення на український ринок, щоб вони у нас відкрили офіси, R&D-центри, створили робочі місця і сформували навколо себе супутню інфраструктуру".

Удар по українському бізнесу

Разом з тим, як пояснив Главреду СЕО діджитал-агентства Svitsoft Георгій Курбанов,якщо закон ухвалять, то окрім самих користувачів постраждає і вітчизняний малий бізнес, що працює в IT-ніші.

"У Google вже давно існує юридична особа в Україні - Гугл-Україна, яка офіційно приймає платежі, тобто, вони вже за фактом сплачують ПДВ. Те ж саме стосується і Вайбера – у нього немає офіційного офісу в Україні, але теж є офіційна юридична особа-представник. А Facebook рекламодавці вже переплачують 20% і без цього законопроекту, оскільки вони платять з юрособи 20%, ці гроші потім пересилаються ФОП, потім на банківську карту, з якої Facebook списує гроші. Тобто, рівень комісійних зашкалює - спочатку 20% ПДВ, потім 5% на прибуток, потім 1% за зняття готівки і ще треба врахувати комісійні агентства. Тобто, щоб офіційно запустити рекламу з Facebook, комісія і так доходить до 40%. Тому від цього нововведення постраждає якраз маленький і середній підприємець, який використовує картковий розрахунок з тим же Google або Facebook", - сказав Курбанов.

Джерело: Главред

В Україні одночасно високий рівень безробіття та дефіцит працівників: Гетманцев оцінив вплив мобілізації на ринок праці

п’ятниця, 26 квітень 2024, 16:30

Мобілізація є одним із факторів, що призводить до дефіциту кадрів на українському ринку праці, що посилюється високим рівнем безробіття в країні. Проте цю проблему можна вирішити - зокрема, шляхом впровадження заходів з поліпшення системи бронювання та...

Закрутять гайки: США можуть оштрафувати Росію за відмову від долара, під прицілом й інші країни. - Bloomberg

п’ятниця, 26 квітень 2024, 15:39

У разі обрання президентом США наприкінці 2024 року Дональд Трамп може запровадити штрафні санкції для країн, які відмовляються від долара. Зокрема для Росії. Можливі дії передбачають, зокрема, експортний контроль та збори за маніпулювання валютою. Про...