Помилки виховання дітей, допущені в дитинстві, іноді призводять до виникнення у малюка нервозності, яка може перешкоджати його подальшому нормальному розвитку, передають Патріоти України.
Китайські іграшки, трансгенні жири, криза в політиці – скільки небезпек чекає на маленьку людину, яка тільки що прийшла в цей світ. Однак, чи замислюємося ми, що найнебезпечнішими ворогами дитини можуть стати її близькі? Ворогами сильними, страшними й всеперемагаючими.
Сьогодні все більше дітей стають постійними відвідувачами лікарських кабінетів: діагнози не встановлюються, лікування погано допомагає, гроші вичерпуються.
Алергія, гастрит, застудні атаки, сколіози та інші дитячі хвороби вже і не сприймаються як захворювання: садки переповнені діточками, що шморгають носами й кашляють, а біль в животі та криві спини школярів давно стали нормою навчального процесу. Значно “помолодшали” і панічні атаки, заїкання, нав’язливі рухи.
За статистикою Всесвітньої організації охорони здоров’я – 47% хворих страждають на психосоматичні розлади та просто медикаментозне лікування їм не допоможе.
Незважаючи на те, що Міжнародний класифікатор хвороб 10 дає чіткий опис психосоматичних розладів і психогенних факторів хвороби, наші лікарі поки неохоче «длубаються» в цих причинах.
З наукової точки зору психосоматичний розлад має:
Виховання проходить червоною лінією через всі три складові.
Почнемо з народження.
Малюк так влаштований, що його здатності до осмислення, вміння зіставляти факти та робити висновки, виникають років так до 7-10.
Психофізіолог Пол Маклін ще в 70-х роках на підставі десятиліть досліджень вивів теорію про те, що мозок людини у своєму історичному розвитку проходив певні стадії. Починався з примітивного утворення, далі розвиваючись і ускладнюючись.
Той же процес, але в прискореному темпі, зазнає мозок людини від народження до зрілості.
Дитина, народжуючись, має добре розвинені рефлекси (інстинкти), за які відповідає древній відділ – ретикулярна формація.
Пол Маклін на підставі своїх досліджень знайшов разючу подібність цієї структури до мозку рептилій, та так назва і прижилася «мозок рептилії».
Пізніше нейропсихолог Х’ю Герхард описала вражаючу здатність дитини підлаштовуватися під матір. Буквально «вловлюючи» її життєві показники: серцебиття, розширення-звуження зіниць, тиск, тембр голосу – дитина відтворює це в собі!
Що рухає немовлям? Інстинкт виживання.
Їжа, пиття, захист, тепло, сон, лікування – все в руках дорослого.
Дитина на 100% залежить у своєму виживанні від матері.
Тому природою закладено унікальний механізм їх спільного налаштування: мати через гормональні процеси має підвищений рівень чутливості до дитини.
Дитина через інстинктивні здібності «зчитує» матір і максимально підлаштовується під неї.
Власне, це – механізм виживання.
Однак велике значення має те, під що підлаштовується дитина: ставлення матері з любов’ю і ставлення з роздратуванням запускають абсолютно різні процеси розвитку мозку дитини.
Якщо любов вирощує потужні захисні механізми майбутньої стресостійкості у дитини, то роздратування і ненависть руйнує їх.
На жаль, із віком це неусвідомлене підстроювання у дитини не минає. Так, малюк росте і начебто у нього формується своє «Я», але поки він беззахисний перед світом, він використовує це підстроювання для того, щоб бути «бажаним, потрібним, прийнятим», а значить, нагодованим, одягненим і захищеним.
Якщо хтось із батьків не розуміє і не контролює цей процес – велика ймовірність, що дитина навчиться фальсифікувати свої почуття, аби бути до вподоби батькам. Надалі це шлях до внутрішніх конфліктів і можливої психосоматики.
«А як же діти, що кричать без зупинки, що доводять своєю поведінкою до істерики батьків?» – запитаєте Ви.
Якщо розібратися, то вони теж відповідають на підсвідомі страхи або очікування батьків. Найчастіше такі батьки впевнені: дитина – це важке випробування, це багато проблем, це страшно і небезпечно.
Ви помічали, як багато іноземців подорожує з новонародженими? Ні батьки, ні діти навіть не підозрюють, що це «важко, небезпечно і нерозумно». Вони просто щасливі.
Отже: в списку основних причин психосоматичних розладів перше місце займає «спотворення тілесно-психічної реактивності (внаслідок порушення симбіозу з матір’ю в перший рік життя)».
Що може викликати холодність, роздратування або ненависть матері? Від гормонального дисбалансу – до неусвідомлюваних концепцій і установок, і чим швидше мати з цим розбереться – тим більше шансів на добробут дитини.
Далі малюк росте і починається процес його «вбудовування» в систему поглядів і традицій сім’ї, потім системи освіти, потім суспільства в цілому.
Які пастки чекають тут на батьків?
Більшість дорослих вважає, що дитина – це зменшена копія дорослого зі всіма функціями та здібностями дорослого, просто нерозвиненими на всі 100%.
Це глобальна омана. Малюк принципово інший. І очікувати від нього того, що може дорослий, але зі знижкою на вік – неправильно.
У кожному періоді розвитку мозку дитини є «відключені» до пори до часу функції, а є такі, якими дитина користується зараз, але вони геть «відпадуть» в старшому віці.
Їх необхідно знати, ними необхідно керуватися, даючи дитині завдання і висуваючи вимоги.
Це гарантія того, що батьки не покалічать малюка і не упустять затримок в його розвитку.
Якщо цим нехтувати – невроз і батьків і дитини забезпечений.
Генетична схильність – механізм складний і неоднозначний. Більшість батьків впевнені, що малюк просто зобов’язаний бути таким, як вони.
Так само думати, так само робити, та що розмінюватися на дрібниці – життя прожити так само.
Однак це практично неможливо. Механізм захисту від деградації побудований природою саме так, щоб нащадок був НЕ СХОЖИЙ на своїх батьків. Був іншим. Зовнішня схожість – скоріше, приємний бонус у цьому процесі.
Прийняти чи не прийняти цю несхожість – значить, закласти причину гармонії або психічної дисгармонії дитини.
Смаки, друзів, мету, шлях у житті й багато іншого за дитину вибирають батьки.
Що отримує в результаті така дитина?
Дитина до 5-7 років копіює поведінку дорослих, приміряючи на себе їх здатності, не аналізуючи. Це той же процес виживання: хочеш жити – будь таким, як інші.
Багато батьків вважають, що ось підросте дитина – почнемо виховувати: «те прищепимо, це відіб’ємо».
А малюк із народження вже все ввібрав у себе на прикладі батьків і важливих для нього дорослих. Автоматично, глибоко і безповоротно.
І так у всьому.
Бути одним, а дитину вчити бути кимось іншим – психофізіологічно неспроможна схема.
«Життя складне, батьки важко працюють заради добробуту дитини, не до сюсюкання!».
Найпідступніша пастка.
Від стресу малюка захистять і допоможуть з нього вибратися як в дитинстві, так і в дорослому житті стрес – лімітуючі механізми, одним із яких є емоційний і когнітивний капітал.
Дитині важливіше почуття захищеності від того, що дорослий вислухав і дав слушну пораду, розклав по поличках ситуацію, ніж те, що хтось з батьків її проігнорував, але добре годує й одягає.
Саме батьківська увага і допомога відкладуться назавжди та послужать прикладом для наступних подолань складнощів.
Позитивні емоції кожного дня: радість від смачного пирога, щастя від можливості бігати по калюжах, обійми без причини від мами, неймовірний вихідний із батьком – все це не просто красиві картинки.
Це емоційні цеглинки стійкості духу і фізичного здоров’я.
Любити й залюблювати, або вимагати та дисциплінувати? Одні вважають за краще вільне виховання з максимумом любові й мінімумом вимог, інші – строгість і привчання до реального життя з пелюшок.
Однак, якщо не дотриматися балансу – перше може привести до невротичних депресій у майбутньому, а друге – до компульсивних розладів.
Питання балансу любові та вимог – питання психосоматичного здоров’я дитини.
Більшість батьків практично не задають собі питання: «якою системою виховання я керуюся»?
Цьому є логічне пояснення: задоволені собою і своїм життям батьки виховують так, як їх виховували їх батьки.
Незадоволені ж виховують за принципом: «ніколи не буду таким, як мій мама-тато».
І перший, і другий варіанти не гарантують відсутності помилок, адже ніхто не оцінює батьківську систему виховання за результатом: здорова і щаслива людина.
Так вже заведено вважати, що «кожен сам коваль свого щастя», а здоров’я – взагалі «темний ліс». Тому в систему виховання, як причину нездоров’я і нещастя, ніхто і не заглядає.
На жаль, це неможливо. Яку б правильну систему виховання не вибрав хтось із батьків, але якщо, як особистість, він відчуває себе невдахою, нещасним – дитина «перетягне» і комплекс неповноцінності, і розгубленість, і нездатність до стосунків, і багато іншого, що мучить її батьків.
Не всі дрова однаково придатні для використання в різних типах опалювального обладнання, передають Патріоти України. Кожна порода дерева відрізняється характерною щільністю структури, тому не всі дрова однаково придатні для опалення. Які дрова найкраще...
Цей простий візуальний тест розкаже вам, чи збудуться ваші найзаповітніші бажання. передають Патріоти України з посиланням на ТСН. Подивіться на картинку внизу і виберіть одну зі сніжинок. Так ви дізнаєтеся, чи стане 2025 рік тим, у якому здійсниться в...