Участь у заході взяли Міністр оборони України Андрій Загороднюк, глава Представництва НАТО в Україні Олександр Вінніков, голова Експертної ради Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння (ЦДАКР) Леонід Поляков, а також перший віцепрезидент Інстититу Горшеніна Віктор Соколов.
За підсумками круглого столу АрміяINFORM підготувала ключові інформаційні блоки, навколо яких тривало обговорення, передають Патріоти України.
Про них розповів глава представництва НАТО в Україні Олександр Вінніков. До першої категорії відносять технічні стандарти, що включають основи співробітництва з країнами Альянсу, які ділять частини військового обладнання. Друга категорія ‒ операційна стандартизація, яка означає можливість працювати разом і передбачає підтримку спільних дій союзників та партнерів і їхніх оборонних сил. Третя ‒ це адміністративні стандарти, які дають нам можливість спільних підходів до адміністративних процедур і технік управління.
‒ Звісно, ці стандарти стосуються не тільки військових і технічних вимог. Це також і про стандарти демократії, верховенства права, ефективного врядування, права людини, фундаментальні свободи і функціональну ринкову економіку. Вони також містять у собі прихильність цивільному контролю і демократичному нагляду за інституціями сектору безпеки й оборони. А також принципи мирного врегулювання конфліктів та можливості й бажання докладати сили до спільних операцій НАТО, ‒ підкреслив Олександр Вінніков.
Процес трансформації передбачає не лише зміну структури ЗСУ, а й зміну функціоналу, який нині прописується. Аби функціонал був сумісним зі структурами країн Альянсу, в Міноборони переписується кейс нормативної документації. Як зазначив Міністр оборони, цей процес уже триває, має багато стадій, і документи, які його регулюють, підписані. Тобто вже з цього року і весь 2020-й триватиме трансформація управління Збройними Силами.
Політичні причини. Багато стандартів не мають прямого відношення до ЗСУ, але є кричними, аби говорити, що держава перейшла на них. Як приклад, можна назвати впровадження цивільного демократичного контролю над ЗСУ. Громадянське суспільство має контролювати те, як розвивається і функціонує армія. Неконтрольоване військо – це ситуація, коли воно або намагається взяти владу під свій контроль, як це відбувається в деяких країнах, або, як це було в нашій країні, вони розвалюються і про це ніхто не знає. Тільки з сильним цивільним контролем армія є ефективною.
Технічні й організаційні причини. Армії, які перейшли на стандарти НАТО, краще воюють. Вони більш ефективні й підготовлені. Перехід на ці стандарти і досягнення боєздатності та боєготовності ЗСУ тісно пов’язані, бо натовські підходи до організації спроможностей збройних сил, їх планування та застосування є найефективнішими, що доведено практично. Для України ‒ це саме той асиметричний метод, який слід використовувати і в захисті від російської агресії, і взагалі для розвитку держави. Є країни, не члени НАТО, але вони перейшли на його стандарти. Це такі держави, як Швеція, Австралія. Їхні збройні сили вважають одними з найбоєздатніших.
Причина взаємосумісності. Попри політичний прогрес щодо членства в Альянсі, для ЗСУ впровадження натовських стандартів є пріоритетом. Ми проводимо спільні навчання з його країнами, беремо участь у миротворчих місіях. Маємо спільну бригаду «ЛитПолУкрбриг», повністю збудовану за структурою і функціоналом Альянсу. Коли термінологія, функціонал, система управління нашої бригади і бригади країни НАТО співпадатимуть – значить буде розуміння один одного й ефективне виконання спільних завдань. А це зі свого боку дає змогу більше залучатися у місії й навчання, глибше інтегруватися в систему Альянсу. І внаслідок ‒ посилити спроможності армії та загалом міжнародну кооперацію України.
Перший віцепрезидент Інституту Горшеніна Віктор Соколов підняв питання комунікацій щодо НАТО. За його словами, серед українців донині існує багато стереотипів стосовно Альянсу: частина суспільства взагалі не має розуміння, навіщо ці стандарти нам потрібні. А в деяких регіонах цей блок сприймають так само, як колись у радянські часи. Це підтверджує оприлюднене соціологічне дослідження, проведене Інститутом Горшеніна в партнерстві з Фондом Фрідріха Еберта в Україні.
Якби референдум щодо вступу України в НАТО проводили нині, то 51,2% українців проголосували б «за» вступ. Проти ‒ 30,1%. Не голосували б 5,2%. 13,5% не змогли відповісти на запитання.
Якщо в лютому 2008-го вступ у НАТО підтримало 19,2% респондентів, то вже у травні 2013-го рівень підтримки сягнув 35,3%, а після початку конфлікту з РФ, у червні 2014 року, сягав 47,3% (у цей час опитування вже не проводили в Криму і на частині території Донецької та Луганської областей), в лютому 2015-го ‒ 54,1% і далі коливався на рівні 50%.
Якщо аналізувати двовимірні розподіли по регіонах України, можна побачити, що найбільшою підтримкою ідея вступу в НАТО користується на заході (за ‒ 72,1%, проти ‒ 11,2%) і півночі (за ‒ 62,3%, проти ‒ 23,7%). Найменша підтримка на сході (за ‒ 28,1%, проти ‒ 51,6%) та півдні (за ‒ 29,5%, проти ‒ 41,5%).
Якщо аналізувати двовимірні розподіли за віком, то традиційно потужна підтримка ідеї вступу в НАТО у молоді віком 18-29 років (за ‒ 55,9%, проти ‒ 25,8%), а проти виступають представники покоління 60+ (за ‒ 45,0%, проти ‒ 35,1%).
Понад 20% українців вважають, що Україну ніколи не будуть готові прийняти у НАТО, це на десять процентних пунктів більше, ніж у 2022 році. Як повідомляє "Європейська правда", такі результати опитування опублікувала компанія Gallu, передають Патріоти Ук...
Командування російської армії кидає в бої на Покровському напрямку піхотні підрозділи. Вони наразі здійснюють атаки без залучення бронетехніки завдяки активному застосуванню ЗСУ дронів.Про це повідомив військовослужбовець 68-ї окремої єгерської бригади...