Українська співачка Людмила Монастирська, яку запросили до Метрополітен-опера замість звільненої росіянки Анни Нетребко, розповіла про особистий дзвінок директора відомого театру, овації нью-йоркської публіки та свої апартаменти з видом на Гудзон, передають Патріоти України.
У світі академічної музики мало майданчиків, які б не підкорилися українській оперній діві Людмилі Монастирській. В ефектних образах Леді Макбет, Тоски та Аїди вона збирала аншлаги у міланській Ла Скала, лондонському Ковент-Гардені та Німецькій опері в Берліні. Музичні критики престижних видань на кшталт The New York Times називають її сопрано одним із найкращих у світі, а 2015-го міжнародне журі номінувало українку на престижну премію International Opera Awards за внесок у розвиток світової оперної культури.
Сьогодні Монастирська знову сяє на підмостках нью-йоркської Метрополітен-опера ( МЕТ) - однієї з найвідоміших сцен світу. Днями там відбулася прем'єра опери Турандот Джакомо Пуччіні, де українська діва виконала головну партію. У Нью-Йорк її екстрено запросили замінити росіянку Анну Нетребко, контракт із якою дирекція театру розірвала через підтримку тою путінського режиму.
У результаті Монастирська не лише зібрала аншлаг у МЕТ, але й вийшла на тріумфальний уклін, обернувшись в український прапор, чим викликала захват у вишуканої нью-йоркської публіки.
Українські ЗМІ поговорили з дівою напередодні ще однієї її вистави у Метрополітен-опері.
— Розкажіть, де і як вас спіткала новина про початок війни в Україні?
— Весь лютий я була в Неаполі — я мала контракт на виконання Аїди в театрі Сан-Карло. Водночас свої три спектаклі там співала й Анна Нетребко. Ми перебували у нормальних колегіальних відносинах і наші шляхи не раз перетиналися у продукціях в Лондоні та Нью-Йорку. До речі, в останньому вона має квартиру і поміж інших колег я не раз була запрошена на святкові вечері.
У Неаполі в розмові мене дуже здивувала фраза Ані: «Аби лише війни не було». Я тоді розгубилася: мовляв, яка війна, це ж маячня. А коли все почалося, згадувала ці її слова не раз.
26 лютого була моя остання Аїда в Італії. І, незважаючи на те, що відбувається на той момент в Україні, я її заспівала, бо контракт треба було закрити у будь-якому випадку. В цей час у Києві вже були повітряні тривоги, все гриміло, і просто під час мого виступу донька намагалася виїхати під обстрілами із столиці. Я собі місця не знаходила і досі дивуюсь, як не забула слова на сцені, ця вистава вважається досить важкою.
— Який був алгоритм дій, коли зрозуміли, що додому не вдасться повернутися?
— Після закінчення контракту я поїхала до Варшави. Тому що жити в Італії дорого з урахуванням того, що житло винаймаєш за свої гроші. Наприклад, квартира в Неаполі коштує не менше 2,5 тис. євро на місяць, а у Варшаві її можна орендувати вдвічі дешевше.
Вже у Варшаві почали надходити творчі пропозиції. Спочатку покликали дати сольний концерт у рамках класичного фестивалю в містечку під Ригою замість Хібли Герзмава, яку зняли з виступу за підтримку путінського режиму.
Далі в березні покликали заспівати Реквієм Джузеппе Верді у Варшавській філармонії та виступити в рамках благодійного концерту у паризькій Гранд-опері. Величезна честь — стояти на сцені старовинного театру з неймовірним ліпниною, чудовим оркестром та заповненим залом.
— Розкажіть, як потрапили до МЕТ?
- Директор МЕТ Пітер Гелб зателефонував на мій особистий телефон. Це було безпрецедентно, бо зазвичай всі організаційні питання вирішуються через агента співака. У цей момент я їхала в машині купувати концертну сукню на виступ у Латвії, бо всі мої шикарні костюми залишились у Києві. А тут із трубки лунає: «Its Peter speaking». Я трохи розгубилася, адже впізнала голос одразу.
Гелб пояснив ситуацію: що є контракт з Анною Нетребко на виконання Турандот Джакомо Пуччіні, що він зняв Нетребко з відомих причин і дуже хотів би, щоби замість неї приїхала і заспівала саме я.
Я не відразу погодилася, адже Турандот припинила співати сім років тому, і це далеко не найулюбленіша роль у моєму репертуарі. Більше того, мені довелося шукати концертмейстера, з яким я доучувала шість сторінок клавіра, адже у київській постановці цей дуєт був скороченим. Але я все одно погодилася, бо відчуваю на собі певну культурну місію, особливо зараз.
— Які умови роботи вам запропонували у МЕТ та як живете зараз у Нью-Йорку?
— За стандартом контракт укладають мінімум на місяць: це кілька тижнів репетицій та кілька спектаклів. Перший я вже заспівала 30 квітня і до 14 травня мають відбутися ще п'ять, у тому числі з HD-трансляцією для світових кінотеатрів.
Зазвичай апартаменти на цей час артист винаймає самостійно. Наприклад, у Лондоні чи Нью-Йорку вони досить дорогі, навіть найпростіша квартира обійдеться мінімум у $5-6 тис. Але цього разу театр зробив виняток і взяв на себе витрати на житло, оскільки Турандот для МЕТ зараз така собі масштабна акція за мир. Тому зараз живу у квартирі за $16 тис. з видом на Гудзон.
Що ж до перельоту, то зазвичай запрошуюча сторона оплачує економ-клас, а різницю з бізнес-класом за бажання співак покриває самостійно. Я завжди роблю саме так, якщо перетинаю Атлантику, тому що наступного дня зазвичай репетиції, і мені треба працювати на повну силу. Цього разу по прильоту, окрім маленької валізи, я отримала ще й новий штам коронавірусу, тому просиділа якийсь час у самоізоляції.
Щодо чистого доходу від концертів, то в Європі я заробляю більше, ніж в Америці. Тут сплачую великі податки: країна бере 31%, плюс саме Метрополітен-опера - ще 17% від гонорару. Для порівняння, Італія вираховує 41%, Німеччина близько 21%. Тобто у будь-якому разі райдужний гонорар, який заявлений у контакті, я не отримую.
— Як вас зустріла Америка та колеги з оперної спільноти?
— Я багато років працювала у МЕТ: з 2012 року співала тут різні партії майже щороку. Метрополітен, як і вся Америка, - дуже інтернаціональний театр. Я завжди представляю Україну, і де б я не співала, біля мого прізвища завжди стоїть позначка UKR.
У МЕТ мене зустріли дуже тепло, колеги постійно висловлювали співчуття з приводу того, що відбувається в моїй країні. Америка взагалі дуже підтримує Україну, на користь цього свідчить й той факт, що замість Анни Нетребко покликали саме мене, а не співачку з Молдови чи Грузії.
Мою ідею вийти із прапором на індивідуальний уклін наприкінці першого ж виступу дирекція підтримала миттєво. Для Метрополітен-опера це також був безпрецедентний випадок, адже які б події не відбувалися у світі — ніхто ще не виносив прапор своєї країни на сцену. Глядачі просто вибухнули у оваціях.
Взагалі, я відчувала колосальну енергетику підтримки і у Парижі, і у Нью-Йорку, і у Варшаві, і у Ризі. Мене це дуже надихає і я відчуваю свою місію зараз — привернення світової уваги до нашої країни, до нашої культури.
— Чи сумуєте за домом і чи будуєте плани на майбутнє?
— Дуже хочу повернутись. Про це знають усі довкола — колеги і навіть керівництво. Але зараз мені запропонували благодійний тур по США, Європі та Англії, де я співатиму арію з опери Людвіга ван Бетховена Фіделіо і дещо з Аїди. Для оформлення документів мені знову потрібно буде бути у Варшаві. При цьому я настільки хочу додому, що вже дізналася, коли працюватиме наш театр.
Для мене Київ – місце сили. Якщо я не побувала вдома і не набралася цієї сили, мені важко працювати на закордонних контрактах.
Якщо чесно, не розумію людей, які мігрують, я на це ніколи не наважусь. Якщо буде найменша нагода повернутися, я нею скористаюся. Так що для мене важливо бути у Києві та жити у Києві. І моє постійне місце роботи – Національна опера України.
Бійці ударної групи «Чорний лебідь» 225 штурмового батальйону витратили 13 скидів на російського штурмовика, який ніяк не хотів помирати. Відео влучань було оприлюднено 21 листопада на каналі групи, зазначають Патріоти України. . Хитрий та спритний ро...
Російська Федерація дійсно може завдати удару по урядовому кварталу Києва. Але це означатиме перехід реальних "червоних ліній". Про це у коментарі YouTube-каналу РБК-Україна розповів виконавчий директор Українського центру безпеки та співпраці Дмитро Ж...