І знову офшори: Провайдером цифрового телемовлення в Україні стала компанія, яку контролює Янукович

Як кажуть експерти, структура власності досить сумнівного ТОВ “Зеонбуд” виглядає насправді таким чином: 33% – син Януковича Олександр, 33% – Дмитро Фірташ, 33% – Рінат Ахметов.

Олександр Янукович. Фото: timeua.info.

"Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення почала свою діяльність іще в 1997 році. До її повноважень входять як нагляд за дотриманням законів України у сфері телерадіомовлення, так і здійснення регуляторних повноважень в межах законодавства", - пише Олег Виговський у статті для Інформатора, передають Патріоти України.

Справжнім випробуванням для відомства стало виконання міжнародних зобов’язань, а саме – перехід до цифрового мовлення. Як виявилося, можна створити компанію-монополіста із сумнівними власниками, а разом з нею – проблеми для українського ринку телекомунікаційних послуг.

Як “Зеонбуд” став монополістом

Україна є однією з країн, котра підписала регіональну угоду про перехід всього регіону на цифрове мовлення. Це так звана угода “Женева – 2006”. Україна, враховуючи взяті на себе обов’язки, повинна була 17 червня 2015 року припинити використання аналогових телевізійних частот і перейти виключно на цифровий режим мовлення.

У жовтні 2011 року Національна рада з питань телерадіомовлення оголосила конкурс на визначення провайдера всієї цифрової мережі України. У конкурсі взяли участь тільки дві компанії. Одна з них не була допущена до участі, оскільки не надала необхідних документів. Тому переможцем стала компанія ТОВ “Зеонбуд”, кінцевими бенефіціарами котрої є троє громадян Кіпру: Деметріс Феллас, Ренас Мічалак Янго і Дякоу Грегоріс, а також британський підданий Томас Адріан Девід Майлс. Компанія “Зеонбуд” зареєстрована в офшорних зонах.

Цікаво, що “Зеонбуд” використовує стандарт ефірного мовлення DVB-T2, який офіційно заборонений в Україні і прямо суперечить як урядовому Плану використання радіочастотного ресурсу, так і офіційному Плану розвитку національного телерадіоінформаційного простору. Вказані документи передбачають цифрове мовлення виключно в стандарті DVB-T.

У 2014 році профільний Комітет запропонував Верховній Раді розглянути Постанову про забезпечення інформаційної безпеки та суверенітету України, недопущення обмежень доступу громадян до інформації та використання радіочастотного ресурсу України у відповідності з вимогами чинного законодавства (№ 4401).

Підзаконний акт передбачає, що Генеральна прокуратура повинна перевірити законність надання Нацрадою ліцензій на цифрове мовлення компанії «Зеонбуд» для роботи на ринку цифрового мовлення, тоді як Антимонопольний комітет у разі виявлення випадків порушення законодавства про захист економічної конкуренції має розглянути питання щодо усунення винною особою наслідків порушення законодавства про захист економічної конкуренції, – передає видання “Телекритика”.

У січні 2015 року АМКУ порушив справу про зловживання провайдером його монопольним становищем. ТОВ “Зеонбуд” перемогло у провадженні в Окружному адміністративному суді міста Києва, але програло апеляційну скаргу АМКУ. Лише 7 квітня 2016 року Вищий адміністративний суд України (ВАСУ) ухвалив рішення на користь «Зеонбуду», зазначивши, що спір має вирішуватися в порядку господарського, а не адміністративного судочинства, а тому касаційне провадження було закрите та рішення попередніх інстанцій скасовані.

3 грудня 2015 року АМКУ ухвалив рішення, котрим наклав на “Зеонбуд” штраф в розмірі 44,5 мільйонів гривень за зловживання монопольним становищем. Порушення, на думку АМКУ, полягало в тому, що провайдер не міг би встановити з вересня 2011 року по жовтень 2014 року такі тарифи (близько 2,9 мільйони гривень на місяць для загальнонаціонального цифрового мовлення одного телеканалу) на свої телекомунікаційні послуги, якби на ринку існувала конкуренція з іншими компаніями.

Київський апеляційний господарський суд від 20 липня своїм рішенням скасував штраф, накладений на “Зеонбуд” АМКУ. Українські суди не визнають становище ТОВ “Зеонбуд” монопольним, але, в той же час, член Національної ради з питань теле- і радіомовлення Олег Черниш в інтерв’ю виданню “Ліга. Бізнес” підтвердив, що “Зеонбуд” є монополістом.

“Компанія Зеонбуд – монопольний цифровий оператор – у стислі терміни побудувала чотири мультиплекси і 166 передавачів. Згідно з ліцензійними умовами, вона повинна була покрити 95% населення України”, – сказав Олег Черниш.

У жовтні 2015 року члени депутатського об’єднання «Депутатський контроль» звернулися до Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України та Національної ради з питань телебачення та радіомовлення з вимогою анулювати ліцензію монополіста цифрового телебачення «Зеонбуд», який, на їх переконання, використовує своє становище для незаконного збагачення та створює загрозу безпеці України.

У тому ж місяці 2015 року Генеральна прокуратура почала розслідування за фактами зловживання службовим становищем посадовими особами Нацради з питань телерадіомовлення, яке призвели до того, що ТОВ “Зеонбуд” стало монополістом на ринку надання послуг теле- і радіомовлення.

Потрібно зазначити, що директор Інституту Медіа Права і кандидат в члени Нацради у 2014 році Тарас Шевченко вказував на те, що можливе переліцензування “Зеонбуду” є одним з пріоритетів його роботи у відомстві.

Без відповіді залишається питання, чи справді зазначені громадяни Кіпру і британський підданий є реальними власниками “Зеонбуду” і чому на ринку Нацрада з питань теле- і радіомовлення просувала саме цю компанію.

Народний депутат Микола Томенко свого часу зазначив, що “для того, щоб зрозуміти, хто замовляє цю недешеву рекламу, треба спочатку сказати, хто є реальними власниками цієї компанії”. Політик додав, що, “як кажуть експерти, структура власності (ТОВ “Зеонбуд”, – ред.) виглядає таким чином: 33% – син Януковича Олександр, 33% – Дмитро Фірташ, 33% – Ринат Ахметов”.

Чому ж, якщо існують підозри на власників, серед яких зазначений і розшукуваний МВС України і СБУ Олександр Янукович, цей факт не перевірила Нацрада? Компанія, яка єдина на ринку надає послуги цифрового телебачення, може транслювати ті телеканали, які вигідні власникам.

При детальному аналізі можна помітити, що компанія “Зеонбуд” певним чином пов’язана з компаніями Рината Ахметова. Так, у матеріалі “Дележ цифры–3. Наш дорогой и единственный «Зеонбуд»” видання “Наші гроші” зазначено, що ТОВ «Зеонбуд» було засновано в 2008 році компанією «КПН», у свою чергу заснованою віргінською компанією «Омні інтернешнел Венчерз лімітед».

Цей офшор «засвітився» в угоді при покупці групою Рината Ахметова київського ЦУМу на Хрещатику. У кінці 2010 року «Зеонбуд» переоформили на нового власника – ним став кіпрський офшор «Планбрідж лімітед». Директором призначили Костянтина Петренка, при якому «Зеонбуд» отримав дозвіл Нацради на монополію в області трансляції цифрового ефірного телебачення. У квітні 2011 року директором «Зеонбуду» призначили Віктора Галича, котрий керував ТОВ «Кейбл ТВ-фінанси» (КТВФ), що повязана з компанією СКМ Рината Ахметова.

Засновниками КТВФ є віргінський офшор «Джек інвест енд трейд лімітед» і ТОВ «ММДС – Україна». Тобто, Галич працював в КТВФ саме тоді, коли СКМ офіційно оформила свою участь в співвласника компанії “ММДС-Україна”.

ЗМІ наголошують на тому, що одним із засновників “Зеонбуду” вважався Валерій Хорошковський – екс-власник телеканалу “Інтер” і колишній перший віце-прем’єр-міністр України. Хорошковський тісно пов’язаний з Сергієм Созановським, котрий нині керує компанією Film.ua, а в 2007-му почав керувати телеканалом “Інтер”.

Star media – російські серіали під час війни

Під час бойових дій на Донбасі стало очевидно, що український телевізійний простір заповнений російським медіа-продуктом. Саме тоді Нацрада повною мірою продемонструвала свою діяльність. Почалися перевірки російських телесеріалів на вміст пропагандивних смислів, що інколи призводило до заборони їх демонстрації. Але на одну компанію відомство не звернуло уваги.

Star media вважається російсько-українською компанією, що знімає телесеріали та кінофільми для країн СНД. В цілому, 90 % продукції Star media виготовляють для російського ринку. Більшість телесеріалів (в тому числі і російських) виготовляються в Україні через дешевизну знімального процесу. 28 квітня 2016 року Нацрада з питань теле – і радіомовлення надала ТОВ “Дорослі телеканали ” ліцензію на здійснення супутникового мовлення телеканалу для чоловіків Bolt строком на 10 років. Власниками телеканалу вказані Сергій Созановський (50%) і Влад Ряшин – один із засновників Star media.

Серед телесеріалів, які демонструватимуть на новому телеканалі, зазначено “Нюхач”, “Шулер”, “Никонов и Ко”, “Баллада о Бомбере”, “Правила угона”. Деякі з цих російських телесеріалів, створених Star media, демонструють життя криміналітету у радянські часи.

Саме Нацрада ухвалює рішення щодо показу тих чи інших телесеріалів, у тому числі російських, на території України. Також вона аналізує зміст українських телесеріалів на вміст пропагандивної інформації.

За таким експертним висновком щодо 66-ої серії телесеріалу “Не зарікайся” звернувся до Незалежної медійної Ради 15 квітня 2016 року голова Нацради з питань телебачення і радіомовлення Юрій Артеменко. Чому Артеменко вирішив не звертати уваги на російський контент Star media, поки не зрозуміло.

Також поза зоною уваги Нацради залишаються і російські телесеріали, що демонструються на телеканалі “СТБ”, “ICTV” та “М1”, що належать Віктору Пінчуку. За даними 2014 року, отриманими медіаконсалтинговою компанією Media Resources Management (MRM), серіалів на телеканалі “СТБ” небагато (16%), при цьому майже порівну представлені російські (37%). “Новий канал”, натомість, є лідером (у відносних показниках) із трансляції російських серіалів (87%), а три чверті серіалів, що показував у 2014 році “ICTV”, – російського виробництва. “М1” надає перевагу кліпам російських гуртів, ніж українських.

Така прихильність до російського контенту на каналах Віктора Пінчука зрозуміла. В 1990 році Пінчук привозив в Україну московський театр Лєнком та оплачував організацію концертів за участю Володимира Співакова. Дві третини серіалів, що демонструються на телеканалах “1+1” та “2+2” і які належать Ігорю Коломойському, також є російськими.

Нацрада досі не ухвалила жодного рішення щодо регіональних телеканалів України, які продовжують трансляції як на окупованих, так і на підконтрольних Україні територіях. Натомість Верховна Рада України не бажає оцінити діяльність Нацради і перевірити, чи не зловживають своїм службовим становищем її члени.

До Національної ради виникає багато запитань щодо результатів роботи, але поки хотілося б звернути увагу на кричущу ситуацію довкола компанії “Зеонбуд”. Якщо уряд не зможе її вирішити протягом найближчого часу і не виконає свої міжнародні зобов’язання, існує велика вірогідність того, що Україна значно понизить рівень довіри європейських країн для майбутнього співробітництва.

Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

"Произошедшее в Харькове - это закономерность, когда одна дура участвует в форсаже по городу и плюет на красный, а второй жлоб давит педальку в пол на желтый" - блогер

понеділок, 23 жовтень 2017, 15:19

Цей випадок став кармічним, і спричинив за собою великі жертви серед невинних пішоходів. Вперше такі величезні жертви на камери. Але не заподіявши при цьому практично жодних каліцтв винуватцям пекельного "торжества". "Первые 24 года жизни я провел в Ха...

"Как узнать русского в оккупированом Донецке? А очень просто: если это обычное чудо из зажопинска РФ, первый признак - это голова-вертолет", - Фашик Донецький

понеділок, 23 жовтень 2017, 14:57

Популярний блогер про реалії життя на окупованих територіях. "Любой адекватный житель оккупированого Донецка подтвердит: если пользоваться мозгами, то можно увидеть и русские танки, и русских кадровых военных в городе, и гастарбайтеров из е*еней рф. Но...