"Хунта" в дії: Україна загнала "нафтовий ніж" у спину російському бюджету

Транспортування нафти з використанням нафтопроводу "Одеса-Броди" і південної нитки нафтопроводу "Дружба" до українських НПЗ, і для транзиту європейським покупцям - частина довгограючого проекту Євро-Азіатського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК).

Ілюстрація:vkurse.ua

Українська частина азербайджансько-української міжурядової комісії з економічного співробітництва намагається вирішити питання транзиту каспійської нафти через Україну і постачання її на українські нафтопереробні заводи. Про це пише Delo.UA, передають Патріоти України.

Поки основне джерело доходу для ПАТ "Укртранснафта" - транзит російської нафти нафтопроводом "Дружба". Але відновлення поставок азербайджанської нафти дозволить використовувати трубопровід "Одеса-Броди" і довантажити "Дружбу".

Як розповів перший заступник генерального директора ПАТ "Укртранснафта" Андрій Пасішник, одне з питань, над яким минулого тижня працювала міжурядова комісія в Баку, є відновлення транзиту азербайджанської нафти через Україну або переробка її на українських НПЗ (наприклад, на Одеському НПЗ).

Зокрема, сторони обговорили причини, за якими транзит каспійської нафти через Україну сьогодні заморожений. Одна з основних - високі портові збори в порту "Південний". За словами Пасішника, в порту "Південний", який використовується в роботі нафтопроводу "Одеса-Броди", каспійської нафти не було більше 5 років.

"Зараз все заморожено через відсутність економічної доцільності, - пояснив Пасішник. - Ставки портових зборів у порту "Південний" в 4 рази вищі, ніж в інших, і купувати нафту на таких умовах економічно невигідно".

Тому комісія рекомендує виконати ст. 3 Угоди між Кабінетом міністрів України та урядом Азербайджанської Республіки про заходи з розвитку співробітництва у сфері транспортування нафти територією України від 26 січня 2011 року - встановити 50% знижку на ставку портових зборів у порту "Південний" для судів з азербайджанською нафтою.

При цьому уточнюється, що українська та азербайджанська сторони мають намір діяти через ТОВ "Sarmatia".

Після вирішення питань з портовими зборами, за словами Пасішника, доведеться вирішувати питання співпраці з європейськими НПЗ, потенційними покупцями каспійської нафти.

Однак тут основні переговори відбуватимуться між покупцем і продавцем. За словами Пасішника, "Укртранснафта", як транспортер, готова технічно: "Одеса-Броди" заповнений легкою каспійською нафтою.

Раніше віце-прем'єр-міністр - міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко згадав, що Україна зацікавлена в поставках азербайджанської нафти на свої НПЗ і в її транзиті через українську територію до європейських країн (Чехія, Угорщина і Словаччина).

"У нас створені для цього всі необхідні технічні можливості. Крім того, ми обговорили можливості інвестування Азербайджаном у нафтогазову галузь України", - розповів Зубко.

"Укртранснафта" не вперше заявляє про необхідність зниження зборів у порту "Південний". Наприклад, у своєму листі від 22 квітня 2016 року начальнику Южненської філії ДП "АМПУ" заступник гендиректора філії "Укртранснафти" "Південних магістральних нафтопроводів" Святослав Дацик нарікав, що сума портових зборів та інших послуг з нафтоналивних суден перевищує 60% від загальної вартості фрахту танкера типу Aframax.

У надії на зниження портових зборів "Укртранснафта" оголошує про наміри завантажити морський нафтовий термінал "Південний" у 2016 році на 500-600 тис. Ттонн. У 2017 році завантаження розраховують забезпечити на рівні 2 млн тонн, а у 2018 - 5 млн тонн.

Однак, нарікають у філії "Укртранснафти", нинішні ставки неабияк ускладнюють можливості налагодити співпрацю з іноземними партнерами.

Транспортування нафти з використанням нафтопроводу "Одеса-Броди" і південної нитки нафтопроводу "Дружба" до українських НПЗ, і для транзиту європейським покупцям - частина довгограючого проекту Євро-Азіатського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК).

Проект призначався для диверсифікації джерел і маршрутів постачання нафти в Україну та її транзиту в країни Центральної і Східної Європи (після добудови нафтогону "Одеса-Броди-Плоцьк" - у Польщу.

Спільне підприємство Sarmatiа створено у 2004 році "Укртранснафтою" і польською ПЕРН "Пшиязнь" для підготовки бізнес-плану і залучення інвестицій для будівництва нафтогону "Одеса-Броди-Плоцьк". У жовтні 2007 року до них приєдналися Державна нафтова компанія Азербайджанської Республіки, Грузинська нафтова і газова корпорація, і литовське АТ "Клайпедос нафта".

В Україні одночасно високий рівень безробіття та дефіцит працівників: Гетманцев оцінив вплив мобілізації на ринок праці

п’ятниця, 26 квітень 2024, 16:30

Мобілізація є одним із факторів, що призводить до дефіциту кадрів на українському ринку праці, що посилюється високим рівнем безробіття в країні. Проте цю проблему можна вирішити - зокрема, шляхом впровадження заходів з поліпшення системи бронювання та...

Закрутять гайки: США можуть оштрафувати Росію за відмову від долара, під прицілом й інші країни. - Bloomberg

п’ятниця, 26 квітень 2024, 15:39

У разі обрання президентом США наприкінці 2024 року Дональд Трамп може запровадити штрафні санкції для країн, які відмовляються від долара. Зокрема для Росії. Можливі дії передбачають, зокрема, експортний контроль та збори за маніпулювання валютою. Про...