В ході недавнього інциденту в небі над Сирією, де російські літаки в черговий раз вторглися в повітряну зону відповідальності США і їх союзників, американські літаки F-22 Raptor отримали рідкісну можливість зібрати інформацію про винищувач Су-35, який Москва вважає найефективнішим в своєму військовому авіапарку. До такого висновку прийшов Том Демерлі в аналітичному матеріалі для видання The Aviationist під назвою: "Причини зближення між стелс-винищувачами F-22 і російськими Су-35 в Сирії не мають ніякого відношення до сирійського конфлікту". Про це пише newsader, зазначають Патріоти України.
"Інформація, зібрана за допомогою F-22 США щодо новітніх російських Су-35, ймовірно, буде мати величезне значення з точки зору планування тактики і розуміння російських можливостей", - заявив він.
Як повідомлялося 13 грудня американські винищувачі F-22 випустили попереджувальні спалахи після того, як два російські літаки Су-25 увійшли в узгоджену зону деескалації - повітряний простір на схід від річки Євфрат в Сирії, де, згідно з домовленістю з Москвою, діє американська авіація. Представник Пентагону Ерік Пахон сказав, що в цей момент літак F-22 забезпечував союзним наземним силам повітряну підтримку.
Інцидент тривав близько 40 хвилин, в ході якого офіційні особи коаліції зв'язалися з росіянами по "гарячій лінії" з тим, щоб уникнути випадкового зіткнення. При цьому в якийсь момент російський літак підійшов до F-22 настільки близько, що один з Raptor змушений був "агресивно маневрувати з тим, щоб уникнути зіткнення", розповів Пахон. У підсумку F-22 змусили Су-25 піти з американської зони.
Демерлі нагадав про зроблену минулої суботи заяву іншого представника ВПС США - підполковника Даміана Пікарта, який попередив росіян про те, що американські літаки будуть змушені збивати ВКС РФ в разі, якщо ті продовжать регулярні порушення в Сирії.
"Найбільша проблема полягає в тому, що нам доведеться збивати російські літаки через те, що їх дії будуть розглядатися як загроза нашим повітряним або сухопутним військам", - попередив він.
"Нашим пілотам стає все важче розуміти, чи навмисно російські пілоти випробовують нас і заважають нам працювати, або ж це просто випадкові помилки з їхнього боку", - додав підполковник.
Останню фразу Демерлі вважає вказівкою на те, що мова йде про спробу зібрати розвідувальну інформацію про бойові якості машин.
"Ці розвідувальні дії особливо доречні в нинішньому сирійському конфлікті, оскільки це дає можливість як російським, так і американським військам випробувати свої новітні літаки в реальному бойовому просторі як з точки зору максимального потенціалу, так і тактичних вразливостей, а також вивчити ворожу доктрину, - пише аналітик. - Очевидно, ці інциденти над Сирією і одержувані в результаті них розвіддані будуть детально досліджуватися протягом багатьох років".
Як вказав автор, ВПС США раніше заявляли, що Raptors - єдині в світі стелс-винищувачі п'ятого покоління - крім іншого виступають в Сирії ще і в ролі "потужних багатоцільових літаків з можливостями ведення електронної війни". За даними американських військових, це дозволяє F-22 збирати детальні відомості про системи противника і передавати отримані дані всім іншим ланкам бойового ланцюга - в тому числі командним пунктам і системам ПРО - з метою поліпшення загальної обізнаності Пентагону про ситуацію на полі бою.
"Пілот F-22 використовує передові бортові сенсори, такі як радар АФАР (Активна фазована антенна решітка - ред), для збору цінної інформації про ворога, проведення електронної розвідки і передачі отриманої "картини" дружнім винищувачам, штабам і пунктам керування, а також повітряним суднам раннього попередження", - йдеться в статті.
F-22 обладнаний РЛС AN / APG-77 з активною фазованою антеною гратами, яка складається з приблизно 2000 приймально-випромінюючих елементів. Згідно з відкритими даними, головною перевагою радара Raptor є той факт, що він здатний здійснювати активний радарний пошук звичайного літака-винищувача таким чином, що ціль навіть не здогадується про те, що вона є об'єктом сканування і вивчення. Це забезпечує літаку F-22 перевагу в бою за принципом "перший виявив - перший убив".
Відомо, що ВПС США практикують вивчення характеристик військової авіації РФ безпосередньо на полігонах, де досвідчені американські льотчики сідають за штурвал російських винищувачів і пілотують їх, вступаючи у віртуальний тренувальний "бій" з літаками Пентагону. Одним із зафіксованих прикладів став,очевидно, минулорічний епізод в Неваді, який стався 8 листопада 2016 року - в день президентських виборів. Згідно зі спостереженнями, тоді Су-27 російського виробництва імітував повітряний конфлікт з F-16: The Aviationist опублікував відповідні фотографії, зроблені спостерігачем на землі. На жаль, в результаті - через рік - ці випробування закінчилися трагедією: у вересні 2017 року випробовуваний Су-27 з умовною ескадрильї "Агресори" зазнав аварії, а американський пілот загинув, говорилося в матеріалі Die Welt.
"Небезпека подібних тісних зустрічей між російськими і американськими літаками полягає в тому, що один з таких епізодів може випадково перейти в "гостру" фазу", - заявив Демерлі, коментуючи сирійські інциденти. За його словами, головне, що врятує сторони в умовах, коли обидві несуть під крилами повний комплекс озброєння - це прихильність узгодженим правилами поведінки в повітрі.
Ще одним очевидним ризиком в таких випадках є зіткнення машин в польоті. Щось подібне мало не сталося 8 грудня, коли два штурмовики A-10, що летять на схід від річки Євфрат, були "підрізані" літаком Су-24, який пройшов менш ніж в 100 метрах від них і продемонстрував одне з численних порушень домовленостей з боку ВКС РФ, які, за угодою з Вашингтоном, повинні діяти на захід від Євфрату. Про це йшлося в замітці NYT.
"Ризики, пов'язані з цією новою Холодною війною в Сирії, ймовірно, будуть вартувати тих розвідданих, які збираються з обох сторін", - припустив Демерлі, висловивши надію, що увага світових ЗМІ до цього питання не дозволить нинішній Холодній війні перерости в "гарячу".
Су-35 проти F-22
Су-35 оголошений російською стороною як "багатоцільовий надманеврений винищувач покоління 4 ++", який, за заявою військових фахівців РФ, може виявляти в тому числі літаки-невидимки з відстані понад 90 км. Росія представляє даний літак в якості одного з найбільш передових у світі. Загальна кількість вироблених машин даного типу становить 52 одиниці.
Американський журнал National Interest назвав Су-35 першим у списку найнебезпечнішого озброєння Росії при гіпотетичному конфлікті з США, бо на думку експертів видання Су-35 "екстремально небезпечний" для будь-якого літака НАТО за винятком стелс-винищувача F-22. Експерти вказують на те, що небезпека Су-35 пов'язана з дуже великим завантаженням ракет "повітря-повітря" дальнього радіусу дії, можливістю пуску ракет на надзвуковий швидкості, надманевреністю і потужними засобами радіоелектронної боротьби.
При цьому F-22 Raptor - перший і єдиний в світі багатоцільовий малопомітний винищувач п'ятого покоління, що перебуває на озброєнні ВПС США. В основу розробки F-22 Raptor був покладений принцип "First look - first kill" (перший виявив - перший уразив): особливий радар AN / APG-77, що дозволяє літаку працювати в режимі Низької Вірогідності Перехоплення (LPI), робить марними звичайні системи СПО / РТР, оскільки здатний здійснювати активний радарний пошук літака-винищувача, обладнаного апаратурою СПО / РТР, таким чином, щоб ціль не знала, що вона опромінюється. "Невидимим" винищувач робить і конструкторське рішення розмістити штатне озброєння бойової машини у внутрішніх відсіках. Стелс-покриття F-22 дозволяє йому більш ефективно ховатися від ворожих систем ППО.
Безперечна перевага літака підтверджується його застосуванням як у навчаннях, так і в реальному бою.
У 2006 році були на навчаннях "Норден Ейдж", в яких проводилися навчальні повітряні бої 12 винищувачів F-22 з F-15, F / A-18C і F / A-18E, за перший тиждень навчань F-22 умовно збили 144 літака противника без втрат зі свого боку, а всього за два тижні навчань угруповання F-22 здобуло 241 умовну перемогу, втративши лише два літака.
23 вересня 2014 року в ЗМІ з'явилася інформація про перше бойове застосування F-22 ВПС США проти ісламістів в Сирії. Літак завдав ударів по місту Ракка і його передмістю. До червня 2015 року F-22 включалися до складу кожної групи ударних літаків, які бомблять Сирію. Описано один 11-годинний виліт, в якому F-22 наочно продемонстрував свою багатофункціональність, виконавши ударне завдання, розвідавши наземні сили противника, навівши на цілі інші літаки і супроводивши бомбардувальники.
Розробка даного винищувача велася з 1991 року. На серійне виробництво він вступив в 2001 році. У зв'язку з дорожнечею програма виробництво F-22 Raptor було заморожене в 2011 році: вартість однієї одиниці разом з НДДКР становить $411 млн., а всього було побудовано 195 одиниць.
Брехня Міноборони Росії
Раніше Міноборони РФ звинуватило пілотів F-22 в тому, що ті вторглися в російську зону і нібито імітували повітряний бій з ВКС РФ, а після появи Су-35 віддалилися.
"23 листопада в повітряному просторі над західним берегом річки Євфрат американський винищувач F-22 ... відстрілював теплові пастки і випускав гальмівні щитки з постійним маневруванням, імітуючи повітряний бій", - заявив представник МО генерал-майор Ігор Конашенков, якого цитував "Інтерфакс" .
Центральне командування ВПС США, проте, викрило МО РФ в дезінформації, вказавши, що все було якраз навпаки: це саме російські літаки увійшли в американську зону.
"У цьому твердженні немає ні слова правди, - сказано в листі, що надійшов від Центрального командування ВПС США. - Згідно з нашими записами за 23 листопада 2017 року, цього передбачуваного інциденту не відбувалося, і не було жодного такого випадку, коли б літак Коаліції перетинав річку без попереднього контакту з росіянами через гарячу лінію деконфліктаціі, створену спеціально для цієї мети".
При цьому, за даними Центкому, саме російські літаки в той день вторглися в американську "зону".
"Слід зазначити, що 23 листопада 2017 року був близько дев'яти випадків, коли російські винищувачі перетинали східну сторону річки Євфрат, входячи в повітряний простір Коаліції без використання гарячої лінії, - йдеться в заяві ВПС США. - Ця випадкова і непрофесійна активність призвела до того, що коаліція і російський льотний екіпаж піддалися ризику, а також була створена загроза для здатності Коаліції підтримувати наземні союзні сили в цьому районі".
ВКС РФ в прицілі у F-22
Наведені вище заяви Пікарта відповідають тому, про що раніше підполковник ВПС США під псевдонімом "Окс", який пілотує в небі над Сирією стелс-винищувач п'ятого покоління F-22 Raptor, розповідав у бесіді з журналом Aviation Week про те, що американські ВПС - в першу чергу винищувачі F-22 (визнані в якості найсильніших винищувачів світу) - тримають на прицілі і готові збивати російські літаки.
Згідно із заявою "Окса", американські ВПС останнім часом все частіше турбуються через поведінку російських літаків, що працюють в небі над зоною конфлікту. Це відбувається на тлі того, що бойовики "Ісламської держави" втрачають позиції в Іраку і Сирії.
"Оксу" і його соратникам часто не цілком ясно, чи навмисно російські літаки тестують умовні повітряні кордони, випробовуючи терпіння коаліції, або ж з боку ВКС РФ це не більше, ніж помилки. Оскільки ж наземні сили з кожним днем все сильніше звужують поле діяльності ІДІЛ, цих "незручних" інцидентів стає все більше.
"Відразу і не зрозумієш, чи роблять вони це для того, щоб вивчити нашу реакцію, або ж це просто помилкові дії з їхнього боку. Так чи інакше, це виклик, на який ми щодня повинні давати відповідь", - пояснив Окс.
За його словами, реагувати на такі ситуації з кожним днем все складніше через що стає все більш перевантаженим повітряний простір. Завдання пілотів американських F-22 Raptor - однієї з найбільш ефективних повітряних платформ світу - полягає в тому, щоб вкрай оперативно захистити сили коаліції і переконатися, що у них розв'язані руки на випадок, якщо їм доведеться спостерігати за росіянами і втрутитися в разі потреби.
"Окс" зазначив, що F-22 спочатку призначалися для ігор на більш далеких дистанціях: ці "невидимки" були сконструйовані як зброя, що діє за принципом "перший побачив - перший убив", тому їхнє завдання - не підпускати противника і стріляти по ньому з невидимої для нього зони. Однак в ситуації над сирійсько-іракським простором пілотам Raptor доводиться оперувати у невластивій їм манері - діяти і приймати рішення "в дуже короткі терміни", причому робити це в ситуаціях, коли "платформи, які ми намагаємося ідентифікувати, підходять до нас все ближче і ближче ", заявив Окс.
Після того, як пілотові Raptor вдається підтвердити, що виявлений літак не належить до сил коаліції, оператор повинен передати цю інформацію в штаб для подальшого контролю за "чужорідним" літальним об'єктом. Дані про нього йдуть в тому числі на спеціалізований борт E-3 Sentry, а також в наземний центр повітряних операцій, що координує дії ВПС коаліції і союзних сухопутних сил в Сирії та Іраку. За словами Окса, завдання штабу полягає в тому, щоб забрати з цього району чужі повітряні судна, щоб уникнути можливої конфронтації.
У разі, якщо російський літак вирішує зробити загрозливі маневри, F-22 починає пильно стежити за найменшими проявами агресії з боку літака ВКС РФ і готовий діяти при найменшому натяку на конфронтацію, підкреслив "Окс".
В сучасній оселі з'являється все більше техніки, яка суттєво полегшує щоденне прибирання. Очищення поверхонь без використання хімічних засобів стає можливим завдяки пароочиснику. Ефективний у боротьбі з брудом, мікробами та пилом, прилад чудово підходи...
Ремінь газорозподільного механізму (ГРМ) - забезпечує синхронну роботу клапанів і поршнів, контролюючи їхній рух. Якщо ремінь ГРМ виходить з ладу, це часто призводить до серйозних пошкоджень двигуна. У дизельних автомобілях, де двигуни працюють під під...