В рабстві у їжі: Вчені назвали продукти, які викликають найсильнішу залежність

Не піддавайтеся на провокації.

Ілюстрація: hudeyu.com

Вчені з Національного інституту наркології США (NIDA) виступили зі звинуваченнями на адресу деяких популярних продуктів, заявивши, що вони здатні підкоряти собі мозок людини.Колеги дослідників з Мічиганського університету пішли далі - провели експеримент, в ході якого вирахували найнебезпечніші продукти, які викликають залежність, порівнянну з алкогольною і нікотиновою, інформують Патріоти України, посилаючись на Нескучные новости.

Фахівці попросили добровольців оцінити ступінь звикання до улюблених продуктів за Єльською шкалою харчової залежності (YFAS). Відзначимо, що Єльська шкала - це один з новітніх методів оцінки звикання до певної їжі, розроблений доктором Ешлі Гархардтом з Університету Мічигану. Вчений досліджував реакцію мозку пацієнтів з надмірною вагою на перегляд фотографій смачної, але нездорової їжі. На основі отриманих даних і була створена шкала звикання.

Пропонуємо ознайомитися зі списком найбільш підступної їжі, яка не лише викликає сильну залежність, а й негативно впливає на здоров'я.

9. Торти та тістечка

Всупереч поширеній думці про те, що перед тортами і тістечками майже ніхто не може встояти, ці продукти вчені помістили на останнє місце свого рейтингу.

За шкалою залежності кремово-коржевий десерт, в одному шматку якого міститься в середньому близько 500 кілокалорій, набрав 3,26 бали. При цьому медики не закликають зовсім відмовитися від тортів. Наприклад, в ході одного з останніх досліджень вчені з Ізраїлю прийшли до висновку, що їсти торти не тільки можна, а й треба. Тільки не коли заманеться, а в першій половині дня - на сніданок.

8. Солодка газована вода.

За тортами і тістечками слідують газовані напої з цукром, що набрали 3,29 бали за Єльською шкалою. Тільки уявіть, середньостатистичний американець випиває в рік більше 180 літрів газованої води.

Систематичне вживання шипучих напоїв може не тільки викликати звикання, а й кардинально змінити обмін речовин. До такого висновку прийшли дослідники з університетів Бангор (Великобританія) і Юти (США). Причому, на думку медиків, достатньо всього один місяць кожен день пити «шипучку», щоб змінити метаболізм в гіршу сторону. В експерименті взяли участь 11 добровольців. Докладні результати свого дослідження фахівці опублікували в науковому журналі European Journal of Nutrition.

7. Бургери

Бургери в будь-яких проявах не тільки швидко корегують фігуру, доповнюючи талію зайвими сантиметрами, а й впливають на обмін речовин і змінюють смакові вподобання.

В Університеті Вісконсіна (США) вчені поставили експеримент на щурах. Кілька тижнів гризунів годували бургерами з різних закусочних, а потім спробували перевести тварин на здорову їжу. Від неї щури, звичайно, не відмовилися, адже голод не тітка, але стали більш млявими і апатичними. За шкалою звикання цей фастфуд набрав 3,51 бали.

6. Картопля фрі

Картоплю фрі медики називають одним з рекордсменів по калорійності. Наприклад, в 100 грамах хрусткої, обсмаженої в олії «соломці» з McDonald's міститься 510 кілокалорій і 21 грам жиру. За шкалою харчової залежності цей продукт набрав 3,60 бали.

За словами вчених, картопля фрі викликає сильне звикання, зокрема, тому, що в ній міститься акриламід. У смажених і печених продуктах ця речовина може утворюватися при температурі понад 180 градусів в реакції між фруктозою або глюкозою і аспарагіном (амінокислотою природного походження). Цікаво, що картопля фрі не дає почуття ситості.З'ївши порцію смаженої у фритюрі картоплі (як правило, дуже солоної), людині вже через 30-40 хвилин знову хочеться їсти. Це відбувається через те, що картопля фрі стимулює апетит.

5. Морозиво

Всіма улюблений з дитинства десерт (а особливо влітку) теж виявився не дуже корисним. Результат цього продукту за Єльською шкалою - 3,68 бали.

Через високий вміст цукру і насичених жирів морозиво при регулярному вживанні не тільки додасть зайвих кілограмів, але і може перетворити людину на «вершкового наркомана».

До такого висновку прийшли дослідники з Університету Орегона (США). Медики під керівництвом доктора Кайла Бюргера провели експеримент за участю 150 підлітків у віці від 14 до 16 років. Цілий місяць діти регулярно вживали морозиво. Перед кожним прийомом десерту їм показували слайд-шоу з фотографіями ласощів та одночасно сканували головний мозок.

4. Печиво, солодка випічка

Зібрався з'їсти всього одне маленьке печиво з шоколадною крихтою, але в підсумку «знищив» майже півпачки. У такій ситуації напевно опинялися багато. І адже справа зовсім не в богатирському апетиті. Секрет солодкого печива, та й будь-якої випічки з великим вмістом жиру і цукру точно такий же, як і у морозива. За шкалою харчової залежності цей десерт набрав 3,71 бали.

3. Картопляні чіпси

Існує думка, що з'їсти одну «чіпсину» неможливо. За першою неминуче піде друга, третя, не виключені також четверта і п'ята. Парадоксально, але факт: солоні шматочки картоплі будуть поїдатися один за одним незалежно від того, чи відчуває людина відчуття голоду.

Цьому явищу вчені навіть дали назву - гедоністична гіперфагія (поїдання чого б то не було для задоволення, а не для насичення). На думку медиків, багато виробників додають у чіпси крім солі і спецій «тригери» - речовини, що стимулюють у мозку центр задоволення.Дослідники з Німеччини застерігають любителів чіпсів: гедоністична гіперфагія може приймати хронічну форму, що в свою чергу призводить до ожиріння. За Єльською шкалою ця популярна закуска отримала 3,73 бали.

2. Шоколад

За шкалою харчової залежності шоколад набрав стільки ж, скільки і чіпси - 3,73 бали. Ці ласощі подібно морозиву впливає на головний мозок, стимулюючи центр задоволення і блокуючи можливість контролювати кількість з'їденого. Правда, в даному випадку це відбувається за рахунок високого вмісту рафінованих вуглеводів і кофеїну. А ще, на думку вчених з університету Пенсільванії, через вміст в шоколаді анандаміду - речовини, що впливає, зокрема, на апетит.

1.Піцца

І нарешті, лідер рейтингу. Найбільше за шкалою харчової залежності набрала піца - 4,01 бали.

Виявляється, жирна, солона і одночасно насичена рафінованими вуглеводами закуска сильніше шоколаду, чіпсів, картоплі фрі та бургерів стимулює зону задоволення.Систематичне вживання піци, на думку вчених з Мічиганського університету, може викликати сильну залежність від цього продукту. До такого висновку дослідники прийшли після експерименту на лабораторних мишах.

Гризунів розділили на два групи. Першу годували звичайною їжею, а другу - однієї піцою. У підсумку миші, що харчувалися нездорової їжею, значно додали у вазі. Також вчені відзначили у них нестандартну поведінку - якщо гризуни залишалися без чергової «дози» піци, то починали нервувати. Отримавши ж ласий шматочок, заспокоювалися, але їли дуже швидко. Таким чином, вчені відзначили у тварин виникнення залежності.

А як же кава?

Цікаво, що в свій рейтинг дослідники з Мічигану не включили кави. Хоча про те, що цей напій при частому і надмірному вживанні може викликати сильне звикання, в науковому світі говорилося неодноразово. В черговий раз із застереженням виступили і фахівці Європейського агентства продовольчої безпеки. Його співробітники підготували 120-сторінкову доповідь, в якому, зокрема, дали офіційну оцінку шкоди кофеїну. У висновку комісії йдеться, що безпечною кава може бути лише в тому випадку, якщо щодня випивати не більше чотирьох чашок.

Вбила рідкісна хвороба: Відомий український футболіст помер у 45 років (фото)