"Мене під тортурами змушували прийняти православ'я", - донецький пастор-мученик

Молитви за Україну в центрі Донецька навесні 2014 р. ставали все більш небезпечним заходом. Якщо спочатку в богослужіннях брало участь 250-300 осіб, до кінця їх залишилося не більше сорока.

Пастор Олександр Хомченко. Фото: krymr.com.

"Історія протестантського священнослужителя з Донецька Олександра Хомченка, на жаль, сьогодні доволі типова – але від цього не менш страшна. Пастора, який молився в центрі міста за настання миру на рідній землі, заарештували й жорстоко катували так звані «органи безпеки ДНР». Сталося це ще в серпні 2014 року, незабаром після вторгнення в Донецьк Ігоря Гіркіна та його бойовиків, а минулого тижня пастор дав свідчення в Брюсселі про злочини російських загарбників в Україні", - написала Ксенія Кириллова у статті для krymr.com, передають Патріоти України.

Окупантам не сподобалося, що пастор і парафіяни його церкви щовечора проводили на площі Конституції спільні з іншими конфесіями богослужіння, де молились за Україну. За словами Олександра, до відкритого вторгнення в місто росіян місцеві бандити, хоч і нападали часом на молитовний намет, все ж не вели з іновірцями «війну на знищення», та й основний актив «борців за незалежність», як виявилося, мав мало спільного з корінними донеччанами.

«Я особисто був свідком того, як на мітингу на вулиці Артема стояли нібито «шахтарі» – і при цьому вони прямо там запитували у мене, як пройти на вулицю Артема. Коли вони рвали українські прапори, то порвали заодно і прапор футбольного шахтарського клубу, навіть не знаючи, до чого він відноситься. Словом, усі ці «шахтарі» завозилися до нас в основному з Ростова й Бєлгорода.

Наприклад, мітинги «за Росію» ніколи не проводились одночасно в Донецьку й Луганську. Провівши мітинг в одному місці, «активісти» організовано вивозилися в інше. Хоча, звісно, місцеві теж брали участь у цих заходах, особливо ті, кому участь у мітингах оплачували профспілки. Були, звісно, й ті, хто щиро вірив розповідям про «злих бандерівців» і обіцянкам про те, що всі взяті в банках кредити будуть їм прощені», – згадує пастор.

За словами Олександра Хомченка, місцеві бандити нападали на молитовний намет чотири рази: відібрали звукопідсилюючу апаратуру, змусили прибрати українську символіку, били служителів, проте на більш серйозні провокації не наважувалися. Після появи в Донецьку Гіркіна і його людей під гаслом «Російської православної армії», стало зрозуміло – жоден компроміс із подібними фанатиками неможливий.

«До їхньої появи у нас теж мали місце захоплення церков бойовиками, але більше зі стратегічних міркувань: наприклад, вдале місце розташування церкви для установки гаубиць і проведення обстрілів. Сепаратисти дійсно намагалися стріляти в основному з житлових кварталів. Я особисто знаю, що вони заскакували на подвір'я будинку в приватному секторі, де живуть мої знайомі, і вели обстріл житлових районів через огорожі, та ще й піднявши при цьому український прапор.

Так само вони чинили й у густонаселеному житловому районі Путилівка, стріляючи прямо із дворів дев'ятиповерхових будинків. Слава Богу, ніякої «відповіді» від української армії не було. Коли ж прийшов Гіркін, церкви забирали вже не зі стратегічних, а з релігійних міркувань: ніякої релігії, окрім Московського Патріархату, в Донецьку бути не повинно», – розповідає протестантський священик.

Молитви в центрі міста ставали все більш небезпечним заходом. Якщо спочатку в богослужіннях брало участь 250-300 осіб, до кінця їх залишилося не більше сорока. Олександр згадує: багато парафіянок його церкви почали забороняти своїм чоловікам приходити туди. Але залишити своє служіння пастор уже не міг – за його словами, він бачив результати молитов і розумів, що потрібен людям.

«Люди підходили, слухали наші проповіді й молитви, деякі прямо просили: «Не йдіть, ви – острівець розсудливості в цьому шаленому світі». Деякі навіть каялися, наприклад, один озброєний бандит, розкаявшись, намагався віддати мені свій автомат. Зрештою, ми втопили цей автомат у річці. Але я кожного дня був готовий до того, що мене заарештують, і вирішив стояти до кінця», – згадує Олександр.

Окрім молитов, пастор Хомченко і його помічники займалися евакуацією людей, які не могли самостійно виїхати з-під обстрілів: жінок, дітей, людей похилого віку, інвалідів. Зрештою, сталося неминуче – Олександра заарештували. Спочатку пастора привезли до будівлі МВС, на той момент захопленої російськими грушниками. Саме там окупанти обладнали свою «розвідку» й «контррозвідку». Від священика вимагали розкрити імена «українських резидентів», які залишились у Донецьку, назвати явочні квартири і джерела фінансування церкви (як підозрювали грушники, американські). Чи варто говорити, що на жодне з цих питань пастор відповісти фізично не міг, бо не мав відношення до української розвідки.

«Мені здалося, що вони дійсно фанатично вірять у російську пропаганду. Наприклад, начальник розвідки, який мене допитував (вони називали його «Миколайович») говорив мені, що приїхав із Бєлгорода «воювати з фашистською хунтою». Якось дивно у них виходить: за православ'я воює людина з позивним «Біс», а з фашизмом бореться «Абвер». Начальник контррозвідки теж говорив мені, що приїхав за «одну велику Русь», – ділиться спогадами пастор.

Після розвідки Олександра Хомченка відвезли до «НКВС Макіївки». Саме так бойовики назвали свою «держбезпеку». Новоявлені НКВСівці упродовж чотирьох діб катували заарештованого найжорстокішими і збоченими методами. Людське ставлення до затриманого намагався проявити лише один охоронець із місцевих, які раніше знали пастора Олександра. До слова, він зізнався ув’язненому, що погодився працювати в НКВС за «харчі», які дозволяли брати додому.

Били Олександра формально за виявлені в нього чеки з автозаправок і машину з Дніпропетровськими номерами. Цього виявилося достатньо, щоб звинуватити пастора в «роботі на Коломойського». «Коли заводять до підвалу НКВС, перші хвилин сорок просто б'ють і тільки потім уже починають розмовляти. Мені пропонували перейти у православ'я, пропонували триста доларів у день за те, щоб я служив у них за православним обрядом. При цьому бойовики явно нічого не знали ні про православ'я, ні взагалі про християнство. Кілька разів мені влаштовували імітацію розстрілу, і мені здавалося, що жити залишилося всього кілька секунд», – зізнається Олександр.

Пастор запевняє: тільки віра й образ Христа допомагали йому переносити знущання, але біль усе одно був нестерпним. Особистий приклад священика не зміг вплинути на вічно п'яних бойовиків, але зате дуже підтримав його сусідів у камері. Олександр згадує: з ним у застінках опинилися найрізноманітніші люди. Двоє, батько з сином, які лишилися жити під постійними обстрілами, без світла й води, поїхали купатись у місцевому ставку, а на зворотному шляху були затримані як «коригувальники вогню». Також у камері сидів ДНРівський «прокурор».

«Одного ув’язненого, Веніаміна, били так, що я взагалі не розумів, як він ще залишався живий. Він був лікарем, його заарештували прямо в робочому кабінеті, тому що до бойовиків потрапила інформація, що він був на Майдані. Одного разу він прийшов до мене і сказав: «Батюшка, мені сказали, що мене завтра розстріляють. Я не знаю, що мені робити», – згадує пастор.

«Одного разу мене підвісили за руки й надягли протигаз, закрили шланг. Я почав задихатися, тому, коли вони відкрили шланг, я чисто рефлекторно глибоко вдихнув. У цей момент вони піднесли мені ватку зі спиртом. Я відключився. Другий раз, коли вони зробили те ж саме, я знову вдихнув, а бойовики тим часом підвели воду до шлангу протигаза. Я набрав повні легені води, і прийшов до тями, висячи вниз головою, а бандити палицею вибивали мені воду з легенів», – продовжує пастор.

Після чотирьох діб пекла Олександра визволили з полону. За священика заступились як парафіяни його церкви, так і жінка. Завжди панічно боючись озброєних людей, дружина пастора для того, щоб врятувати свого чоловіка, не побоялася сама приїхати до зубів розвідників і контррозвідників ДНР і почала клопотати за чоловіка. На щастя, після заступництва близьких протестантський священик був звільнений, але зізнається, що пам'ятати донецький полон буде, напевно, все життя.

"Допомагають ЗСУ!": Військовий подякував росіянам, що купують популярну відеоігру

п’ятниця, 22 листопад 2024, 16:03

Військовий, командир відділення 24-ї ОШБр "Айдар" ЗСУ Станіслав Бунятов окремо подякував тим росіянам, котрі вирішують придбати гру "S.T.A.L.K.E.R. 2" та, таким чином, доклались до допомоги Збройним силам України. Про це він написав на своєму Telegram-...

Накласти арешт поки неможливо: У ексголови Хмельницької МСЕК Крупи знайшли ще майже $600 тисяч

п’ятниця, 22 листопад 2024, 15:32

У колишньої очільниці Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії Тетяни Крупи виявили, окрім вилучених 5 мільйонів доларів, ще 592 тисячі доларів на рахунку у польському банку. Про це заявив прокурор Спеціалізованої антикорупційної прок...