Не астероїд? Учені висунули нову версію катастрофи, через яку вимерли динозаври

Найпоширенішою версією причини вимирання динозаврів серед обивателів вважається влучання у Землю велетенського астероїда. Однак вчені, які продовжують досліджувати це питання, оголосили, що вирішальну роль міг відіграти не сам космічний камінь, а наслідки його падіння, які відчувались ще багато років опісля, передають Патріоти України.

Як пише видання Mail Online, результатами своєї роботи днями поділились дослідники із Королівської обсерваторії Бельгії, які змоделювали той злощасний удар. За їхніми словами, ключовим фактором вимирання динозаврів міг стати пил, який здійнявся в атмосферу після удару астероїда. Він блокував сонячне світло, що зупинило фотосинтез рослин і призвело до величезної екологічної катастрофи з масовим вимиранням.

Нове моделювання показало, що кількість пилу, що утворився після зіткнення, становила близько 2000 гігатон. Це в 11 разів перевищує вагу гори Еверест. В атмосфері він міг протриматись до 15 років, викликавши явище, схоже за характеристиками на так звану ядерну зиму.

Зникнення рослинності через відсутність сонячного світла викликало голод серед багатьох травоїдних видів, у тому числі деяких динозаврів. А брак здобичі потягнув за собою наслідки і для хижаків. Це запустило катастрофічне масове вимирання, в результаті якого з Землі зникло 75% живих істот.

Версію з астероїдом та наслідками його падіння вчені досліджують з 1978 року, коли було відкрито кратер Чіксулуб у Мексиці. Наразі провідною теорією є припущення, що сірка від удару астероїда або сажа від глобальних лісових пожеж, які воно викликало, затьмарила небо і занурила світ у довгу темну зиму. Це вартувало життя переважній більшості організмів.

Однак дослідження, опубліковане в понеділок підтвердило більш ранню гіпотезу: пил, піднятий астероїдом, викликав ударну зиму. Для цього вчені дослідити часточки, знайдені на важливій ділянці скам'янілостей – в Танісі, Північна Дакота США. Це місце знаходиться у 3000 кілометрів від кратера. Однак у відкладеннях на місці древнього озера тут досить добре збереглись рештки тварин, які, ймовірно, загинули одразу після зіткнення.

Дослідники заявили, що частки пилу мали розмір від 0,8 до 8,0 мікрометрів. Такий мікроскопічний розмір дозволяє їм залишатись в атмосфері до 15 років. Ввівши ці дані в кліматичні моделі, аналогічні тим, які використовуються для сучасної Землі, дослідники визначили, що пил, ймовірно, відіграв набагато важливішу роль у масовому вимиранні, ніж вважалося раніше. За їхніми оцінками, з усього матеріалу, який потрапив у атмосферу після падіння астероїда, це пил складав серйозні 75%. На сірку припадало 24%, а на сажу всього 1%.

Шон Гулік, геофізик з Техаського університету в Остіні, який не брав участі в дослідженні, розповів AFP, що дослідження стало ще однією цікавою спробою відповісти на питання, що викликало ударну зиму. Однак, на його думку, остаточної відповіді робота колег досі не дає. Вчений також наголосив, що з'ясування того причин та перебігу останнього масового вимирання у світі важливе для розуміння минулого та майбутнього. "Можливо, ми зможемо краще передбачити наше власне масове вимирання, у середині якого ми, ймовірно, знаходимося", – сказав Гулик.

Молочка перетворюється для більшості українців на розкіш: Експерти прогнозують подальше зростання цін