Кіноукраїнофобія: Навіщо польським політикам "Волинь", в якій українці показані гіршими за нацистів і радянських партизанів?

Експерт заявив, що міф "волинської різанини" поляки вигадали, аби знівелювати українську свідомість та полонізувати наших земляків, які живуть в їхній країні

Фото: dt.ua

Український філософ, проректор Острозької академії Петро Кралюк вважає, що фільм "Волинь" - це ланка (до того ж доволі суттєва!) антиукраїнської кампанії, яка останнім часом набирає обертів у Польщі, та існує чимало причин цієї антиукраїнської кампанії – тут і намагання політиків (переважно популістського спрямування) здобути електоральні симпатії, і спекуляції «громадських активістів», які мають на меті певну вигоду для себе, є й російський слід. Про це повідомляють Патріоти України з посиланням на "Радіо Свобода".

"Коли кілька днів тому я прибув до польської столиці, то на Варшаві Заходній (це автостанція й залізничний вокзал) мене зустрів рекламний щит українською мовою «Надійна робота в Польщі», де подавалися телефони, до кого звернутися в пошуках цієї «надійної роботи». На самій же Варшаві Заходній українська мова звучить, певно, не рідше, ніж на Київському залізничному вокзалі. В умовах нашої галопуючої деіндустріалізації та зубожіння населення чимало українців, зокрема із західних областей, у тому числі й Великої Волині, шукають для себе роботу в «братній» Польщі.

Проїхавши кілька зупинок від автостанції, я побачив щит із рекламою фільму Войцеха Смажовського «Волинь».

Фільм про історичну неправду

Офіційно фільм «Волинь» вийшов у польський кінопрокат 7 жовтня. Правда, про цей «кіношедевр» вже багато написано, чимало людей встигло його побачити – ще навіть до прем’єри.

Якось так «співпало», що з виходом «Волині» в польський прокат у Києві почалися чергові Дні польського кіно. У програмі цього кінодійства демонстрація «Волині» не зазначена. Але… Що заважає трішки «покращити» програму й показати цей фільм? Сподіваюся, організаторам Днів вистачить розуму цього не робити. Хоча чомусь активно циркулюють чутки, ніби це буде зроблено.

Сказати, що фільм відверто антиукраїнський і антиісторичний – це сказати дуже мало. Маємо типовий зразок націоналістичної міфології, де свої переважно представлені добрими і нещасними, а чужі – як злі й кровожерливі. До історичної правди цей «шедевр» має приблизно такий стосунок, як і знана Гоголівська повість «Тарас Бульба».

Щоправда, Гоголь, пишучи ура-патріотичний твір, водночас створював контексти, котрі руйнували позірний патріотизм – така собі витончена гра з читачем. Чого, приміром, вартує те, що головний позитивний герой твору, сиріч Тарас Бульба, їздить на коні, який має ім’ячко Чорт?

Не знаю, можливо, пан Смажовський вирішив теж погратися (на цей раз із глядачем) у таку витончену гру. Занадто багато у фільмі історичних невідповідностей. Певно, вершиною цього є епізод, де греко-католицький священик (на православній Волині!) святить сокири, ножі та вили, аби ними українці вбивали бідних поляків. Майже як за часів «уманської різанини» – правда, тоді знаряддя вбивства святили православні духівники.

Але хто з польських глядачів знає такі «тонкощі», щоб запримітити подібні невідповідності. Пересічний поляк, для якого українські реалії загалом «терра інкогніта», а тим паче українська історія, сприйматиме все це за чисту правду.

Які ж з’являться в польського глядача «ідеї» після перегляду «Волині»? Певно, що українці – звірі, такі собі варвари ХХ століття. Вони навіть гірші за німецьких нацистів та радянських більшовиків! Німці, до речі, в фільмі зображені дуже і дуже непогано. Треба ж рахуватися з реаліями Євросоюзу! І радянські партизани виглядають благосно – не те, що «скажені українці».

Однак Смажовський, звісно, розповідає, що знімав свій фільм задля порозуміння з тими самими українцями. Навіть не знаю, як це назвати – витонченою грою з публікою чи просто цинізмом?

Навіщо польським політикам «Волинь»?

Фільм «Волинь» не з’явився нізвідки. Це ланка (до того ж доволі суттєва!) антиукраїнської кампанії, яка останнім часом набирає обертів у Польщі. Її складовими частинами є й звісна ухвала польського сейму про «геноцид» поляків на Волині, й намагання притягувати до кримінальної відповідальності тих, хто заперечує «волинську різанину», й інші подібні речі. Існує чимало причин цієї антиукраїнської кампанії – тут і намагання політиків (переважно популістського спрямування) здобути електоральні симпатії, і спекуляції «громадських активістів», які мають на меті певну вигоду для себе, є й російський слід. Але маємо один аспект, на який в Україні мало звертають увагу.

Не все так благополучно в Польщі, як може видатися з «українського берега». Звісно, ми програємо полякам у багатьох речах – економічній сфері, соціальній, культурній... Але чимало поляків незадоволені життям у себе й масово мігрують до Німеччини, інші західні країни. Особливо це стосується молоді. Тому складається ситуація, що Польща все більше потребує робочих рук. І тут «братів-поляків» виручають українці, які приїжджають до них на роботу.

Також українці стають донорами поляків у сфері вищої школи. Десь два роки тому мав я бесіду з польськими викладачами, які мені заявили, що сподіваються виправити в себе ситуацію з дефіцитом студентів за рахунок українців. Тоді це я сприйняв з певною часткою скептицизму. Однак недолугі освітні реформи, що проводилися в нас останнім часом, відповідна освітня політика, а також низка інших чинників призвели до того, що чимало молодих людей, особливо із західноукраїнських областей, поїхали навчатися в Польщу. Значна частина з них вчиться на платній основі, підживлюючи тим самим польську вищу освіту. Є зараз чимало вишів у Польщі, особливо приватних, котрі б припинили своє існування, якби не було студентів із України.

Така експансія українців викликає занепокоєння з боку польської політичної еліти. Показово, що під час обговорення в польському сеймі ухвали про «геноцид» поляків на Волині звучало таке: мовляв, українці зараз у Польщі створюють компактні місця проживання, зокрема в Любліні. При цьому «нові українці» Польщі є переважно національно свідомими людьми, а то й прихильниками українського націоналізму.

Через те необхідно знівелювати їхню українську свідомість, зробити національно аморфними, а ще краще – полонізувати. І тут якраз годиться міфологія «волинської різанини», котра представлена в фільмі Смажовського «Волинь» й іншій продукції такого ж типу. Ця міфологія говорить українцям: ви – бандити, різуни, звірі, навіть гірші від звірів, ви – нецивілізовані, вам не місце в Європі; а якщо хочете бути в європейському домі – відмовтеся від свого націоналізму, українства. І справді, хіба після «Волині» захочеться бути українцем?

Певно, польські політики сподіваються, що це спрацює. Та історія, на жаль, їх нічого не навчила – зокрема, історія Волині", - пише Кралюк.

Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

Як ''...праля'' пробивається між люди

субота, 4 травень 2024, 0:55

Доля книжки. Дарований кінь, як на мене, істота потішна. І для уважних людей завжди приносить прибуток… насамперед, до розряду цікавих історій. Як і сталося з моїм зовсім ще юним романом ’’Монастирська праля’’. Я, через поголовне письменницьке бідацтв...

Всім прихильниками казок ОП, що гроші росіян в Європі от-от конфіскують і передадуть Україні, треба позбуватися хибних ілюзій і дивитися на світ не через рожеві окуляри, - Борислав Береза

субота, 4 травень 2024, 0:30

"У наших ЗМІ почали передруковувати думки західних ЗМІ про те, що США і Європа кардинально розходяться в поглядах на те, як далеко можна зайти у питанні використання арештованих російських активів. США вже не так активно проголошують, що треба все конф...