Автодорога, що проходить по вулиці Олени Теліги в Києві - це одна з найнеприємніших для водіїв транспортних артерій міста. На цій вулиці, як і на тисячах подібних по всій країні, Укравтодор веде постійну війну під назвою "Ямковий ремонт". Це коли навесні ями засипають, а потім вони в мороз і відлигу з'являються знову.
Цього року Укравтодор повинен отримати майже 30 млрд грн, які використовує на обслуговування боргу, поточний ремонт доріг і будівництво нових. Це рекордна сума бюджету Укравтодору за останні роки. У минулому році було відремонтовано майже 950 км доріг, це в три рази більше ніж в 2015 році, але при цьому майже в два рази нижче 2012 року, коли економіка країни була більш стабільною.
Але проблема не тільки в цьому. Наприклад, в минулому році при майже в два рази меншому бюджеті Укравтодору ніж зараз, відомство мало труднощі з освоєнням грошей на будівництво і ремонт доріг. Як розірвати це зачароване коло і, головне, хто це повинен робити.
Думка провідних фахівців галузі і експертів, чого саме не вистачає Держагентству для вирішення багаторічних проблем з автодорогами:
Сергій Хижняк, експерт з транспорту Офісу ефективного регулювання (BRDO)
Перше - це стабільність. Дороги будуються протягом багатьох років, багатьох десятиліть. Якщо ми подивимося на автомобільні дороги Німеччини, Польщі чи США, де вони будувалися за один рік. Вони будувалися протягом десяти-тридцяти років. Що важливо для України - це така стабільність, щоб були зрозумілі та передбачувані правила, як для гравців ринку - будівельних компаній, так і для держави. Тобто необхідно мати стратегію і необхідно мати гарантії виконання цієї стратегії. Наприклад, якщо я хочу працювати в будівельному бізнесі, а горизонт планування тільки один бюджетний рік, я не можу купити техніку, взяти в лізинг, або зробити якісь фінансові зобов'язання перед іншими компаніями. Тому що в цьому році я маю підряди, а в наступному році я їх не маю. І що мені робити з робочими, що робити з технікою, з кредитами, зі своїм бізнесом? Найважливіше зараз - це стабільність, це вибудовування такої системи, яка б задовольняла як інтереси держави і суспільства в якісних дорогах, так і інтереси українського бізнесу та європейського бізнесу, який може прийти в Україну з новими інвестиціями, з технологіями, з абсолютно новим рівнем будівництва і утримання автомобільних доріг. Система зараз знаходиться в такому занедбаному стані, що перші результати, якщо почнуться зміни, зможемо побачити після трьох років важкої роботи.
Андрій Нестеренко, генеральний директор компанії Ніссан Мотор Україна
Наші органи, міністерства, відомства та інші організації, які відстежують цей процес, повинні стимулювати якісне використання грошей на ремонт доріг. Відповідно, контроль за відповідністю необхідним нормам, ГОСТи і так далі. Побудувати роботу таким чином, щоб неможливо було ці гроші або матеріали звідти виводити і робити дороги з менш якісним покриттям. Хороший приклад - Євро-2012. Дорога, яка була зроблена від Києва в західному напрямку, у відмінному стані і зараз. І тут ще важливий момент в тому, що дороги, які зроблені якісно, за ними треба стежити. Відстежувати невеликі тріщини, які з'являються на дорогах, не тоді, коли ці тріщини після зими перетворяться вже на ями. У всьому світі є безліч технологій, коли спеціальні автомобілі зі спеціальними механізмами просто їдуть по дорозі і в цю тріщину заливають смолу. Якщо ви звернете увагу на європейські країни, на США, дорога рівна, але є таке враження, що вона поцяткована такими чорними смугами. Якщо вчасно залили смолу, то це не дає можливості потрапляти туди воді в зимовий період. Цей процес недорогий.
Олександр Паращій, керівник аналітичного департаменту інвесткомпанії Concorde Capital
Ми знаємо, що з державного бюджету виділилося майже вдвічі більше коштів на ремонт доріг у 2017 році. Хотілося б побачити і хотілося б побажати прозорості. Прозорості в закупівлях послуг, яку включає в себе не тільки контроль над фінансовими ресурсами, але і контроль над якістю виконаних робіт. Як ми бачимо, витратити або освоїти гроші на ремонт доріг не так складно. Але дуже складно потім проконтролювати якість виконаних робіт. Ми бачимо, що дорожні роботи досить часто проводяться, проте після ремонту проходить трохи часу і дороги приходять до того стану, в якому вони були до ремонту. Очевидно, з проблемою фінансування, з проблемою контролю якості треба починати боротися одночасно. Дійсно, Укравтодор отримав перспективного менеджера. Певне поліпшення на дорогах, я думаю, все спостерігають. І місцеві бюджети стали більше вкладати коштів у ремонт доріг, і Укравтодор отримав чималі кошти, хоча недостатні. Але потрібно розуміти, що одна людина з таким великим господарством впоратися все одно не зможе. Тому я думаю, буде
"У США розроблена система попереджень для кожного стихійного лиха, щоб запобігти жертвам серед цивільного населення. Однак в Україні, навіть під час загрози обстрілом експериментальною російською ракетою, за звичкою, евакуйовується тільки влада. Чи дов...
Мобілізаційний резерв України на сьогодні становить 3,7 млн людей. А загальна кількість громадян чоловічої статі віком від 25 до 60 років – 11,1 млн. Про це йдеться в інформації на інфографіці видання The Financial Times, передають Патріоти України. У ...