На наступний день після відставки Айвараса Абромавічуса на позачерговому засіданні уряду чотири міністри публічно відкликали заяви про відставку. Серед тих, хто повертається - міністр аграрної політики Олексій Павленко, міністр інформполітики Юрій Стець, міністр охорони здоров'я Олександр Квіташвілі, міністр інфраструктури Андрій Пивоварський. В інтерв'ю ЛІГА.net Андрій Пивоварський відверто розповів, чому він передумав йти, а Абромавічус - ні, хто і як лобіює призначенців в держкомпанії і яка роль Ігоря Кононенка в кадрових призначеннях Мінінфраструктури, передають Патріоти України.
- Що вплинуло на ваше рішення відкликати заяву про відставку? Чому залишилися в складі уряду? Розкрийте хронологію подій, як розвивалася ситуація напередодні засідання 4 лютого?
- На наступний день після заяви Айвараса пройшла зустріч в Кабміні, де були присутні всі міністри. Відбулася абсолютно відверта дискусія. Кожен висловив свою точку зору на останні події: чому це сталося, яка у кого реакція, які проблеми є в кожному з міністерств тощо.
- Ця зустріч - це ініціатива Яценюка?
- Так, зі мною спілкувався саме він. Спілкувалися дуже довго, і я усвідомлено прийняв репутаційний ризик, відкликавши свою заяву про відставку. Ми спробували вставити ногу в двері, закриваються, щоб дати можливість політикам, депутатам, усім гілкам влади переосмислити те, що відбувається, зробити певні висновки і, нарешті, почати приймати рішення на благо країни, а не в ім'я особистих інтересів.
- Що ви маєте на увазі?
- Заява Айвараса струсонула політичну еліту. Очевидно, що ця заява призвела до кризи взаємин України із зовнішнім світом. Про це свідчать заяви послів, реакція МВФ та інших міжнародних фінансових організацій.
З іншого боку, цей конфлікт може стати струсом для прийняття конструктивних рішень. Ця заява може повернути за стіл переговорів навіть сторону з кардинально протилежними позиціями. Я говорю зараз про українських політичних лідерів.
Я бачив лише два варіанти розвитку подій. Перший: глибоку кризу, розвал уряду і перевибори. За такого сценарію можна було б очікувати ще більш різких заяв з боку міжнародного співтовариства і, можливо, скорочення фінансових програм.
Другий сценарій, за яким ми прийняли рішення йти, - дати можливість політикам перезавантажитися і нарешті прийняти важливі для країни рішення. Рішення, які кардинально змінять темп реформування країни. Зараз той момент, коли є всі підстави для прийняття рішень, про які говорять 20 років.
Зараз є реальна можливість переосмислити, що сталося, і запустити новий раунд очищення системи. Ми хочемо послати політикуму сильне повідомлення: хлопці, треба змінюватися, інакше просто втратимо країну.
- Як це реалізується на практиці? Які умови відкликання заяв ви поставили і що вам пообіцяли?
- Перше - справедлива зарплата держслужбовців. Без цього не можна забезпечити якісну роботу всього апарату чиновників.
Друге - створення нової програми коаліції і введення відповідальності за її невиконання. Минулого тижня за закон про цільовий дорожний фонді проголосувало 140 депутатів. А це основоположний закон для реформи автодору!
Ще один закон про реформу автодору №0954 і закон про внутрішній водний транспорт навіть не винесли на порядок денний. Я відповідаю за реформи, а Рада вже розроблені законопроекти навіть не виносить на голосування, а якщо виносить - не приймає.
Послухати депутатів - в уряді сидять одні негідники, які нічого не роблять. При цьому в парламенті лежить майже 100 життєво необхідних для розвитку країни законопроектів, які просто не приймаються.
Третє - приватизація. Сьогодні держкомпанії буквально "дояться" для виведення коштів на фінансування політичних партій і для депутатів особисто. Це відбувається як на центральному рівні, так і на регіональному. Подивіться на список стратегічних держкомпаній.
Там є компанія Укрінтеравтосервіс. У ній немає нічого стратегічного, але на ній заробляють гроші. І тому я вже 14 місяців хочу і не можу поміняти керівника.
Міняю керівника Херсонського порту. Кількість отриманих депутатських звернень - величезна. Жовтневий порт, Укрпошта - ситуація аналогічна: конкурси заблоковані судом.
Всі держкомпанії, крім невеликої кількості стратегічних (на кшталт Нафтогазу, Укрпошти, Укрзалізниці), треба терміново продати. Це одне з джерел зла. Тут генеруються корупційні потоки, які потім направляють на боротьбу зі мною і ініціативами нашого міністерства.
Наступне - реформа адміністрування податків, і це мова не йде про зниження податкових ставок. Про цю реформу говорять 14 місяців. Рішення можна прийняти зараз і на наступному тижні почати реформу.
- Ви якось формалізували свої умови? Який дедлайн ви відводите на їх виконання?
- Сьогодні (8 лютого) члени уряду обговорять програму дій на 2016 рік. На цьому ж засіданні будуть фіналізовані умови, обов'язкові до виконання всіма гілками влади. Якщо вони не будуть виконані, Кабмін встає і йде.
- Чому ви думаєте, що ваші умови візьмуть і почнуть реалізовувати? Хто виступить гарантом?
- Цей список абсолютно можна реалізувати. Ми не пропонуємо запустити космічну програму з доставки українців на Місяць. Ми говоримо про базові речі, які можна зробити зараз. Причин цього не робити немає.
Все, що ми пропонуємо, можна приймати вже зараз. Якщо припустимо помилку - відкоригуємо і рухаємося далі. Треба вийти на марш. Якщо зараз цього не робити, значить, немає на то політичної волі.
- Що може стати маркерами цих змін? Які із запропонованих реформаторських ініціатив дозволять говорити про те, що депутати до вас прислухалися?
- Уряд дасть в парламент список умов з термінами їх виконання. Щось треба буде приймати протягом тижня, щось - двох, на щось знадобиться місяць. Але рішення повинні бути вже зараз.
- Скільки особисто ви готові чекати змін на посаді міністра інфраструктури?
- До 16 лютого. Тоді стане зрозуміло, приймає парламент ці рішення чи ні.
- Чому Айварас Абромавічус НЕ відкликав свою заяву про відставку? У нього конфлікт з Яценюком?
- Ці питання краще задати особисто йому. Для мене його повернення дуже важливо. Команда Мінекономрозвитку запустила ряд реформ, які дадуть ще більший ефект через рік-два. Якщо запрацює механізм публічних електронних держзакупівель, то вже в цьому році ми побачимо мільярдний ефект для економіки, а в майбутньому - десятки мільярдів щорічно.
- Яка роль Петра Порошенка у вирішенні цього конфлікту? Він зустрічався з міністрами?
- Я з президентом не зустрічався. Була зустріч Порошенка з Яценюком і, за словами Арсенія Петровича, Петро Олексійович підтримав ідею нашого повернення і перезавантаження.
- Абромавічус звинуватив Ігоря Кононенка в спробі провести свою креатуру на посаду заступника міністра. ЗМІ писали, що Кононенко лобіював своїх призначенців в Укрзалізницю. Чи має сьогодні Кононенко вплив на держмонополію або підприємства, підконтрольні МІУ?
- З таких питань особисто пан Кононенко не звертався. За весь час на посаді з Ігорем Кононенком я спілкувався два рази у Верховній Раді з робочих питань.
У моєму випадку ці речі відбуваються дещо по-іншому. Приходять якісь люди, депутати, і кажуть: "Є хороший кандидат на таку-то посаду. Прошу розглянути". Я відповідаю, що подумаю, і на цьому, як правило, все закінчується.
Іноді телефонують і запитують, чому не призначили того чи іншого кандидата, якого рекомендували. Пояснення про те, що кандидат не пройшов за конкурсом, часто наштовхуються на погрози вирішити питання через Арсенія Петровича або Петра Олексійовича. Але ні Яценюк, ні Порошенко з рекомендаціями про призначення конкретної людини на конкретну посаду ніколи не зверталися.
Потім починаються образи, депутатські звернення, погрози, що будуть провалювати профільні закони, починається тиск з боку правоохоронних органів.
- Якщо 16 лютого парламент не підтримає урядові пропозиції, ви покинете Кабмін. Чи не розглядаєте ви для себе можливість в перспективі міняти систему безпосередньо всередині парламенту? Чи вважаєте ви можливим створення політичної сили, куди увійдуть міністри-технократи, які не відбулися ? Наскільки така модель могла б бути ефективною?
- Ні. Не було навіть такого обговорення. Створення нового політичного руху без більшості в парламенті, без консенсусу політичних еліт ні до чого не приведе. А консенсусу зараз немає.
Я в політику не збираюся йти - я не політик. Не вмію домовлятися, а це чи не головна властивість політиків.
Всі говорять - у нас європейський вибір, тільки по-європейськи жити не хочуть. Ми публічно заявили в четвер у Кабміні, що потрібно виключити будь-який вплив на діяльність уряду.
Уже в п'ятницю в парламенті до мене підійшли п'ять депутатів з проханнями. Більшість з них - призначення на посади в держкомпанії. Питаю: "Для чого ви це робите? Ми ж тільки що сказали, що потрібно це виключити". Не розуміють.
Коли спілкуєшся з лицеміром, який чистою українською мовою згадує, як він стояв на Майдані, а потім просить "віддати" йому держпідприємство Х в обмін на послугу, складно себе стримувати. Багатьом задаю питання: "От якщо від нас відвернеться МВФ, американці, європейці та інші, де ми візьмемо ліквідність, як будемо фінансувати країну?
Ринки капіталу закриті. Що ми будемо робити?" Замислюються на секунду, погоджуються. І через хвилину: "Слухай, тут є цікава пропозиція по Укрпошті ..."
Підприємство найбільшого приватного експортера російського газу компанії "Новатек" у Білокам'янці Мурманської області, яке називали "заводом з виробництва LNG-заводів", ймовірно законсервоване, повідомляє Bloomberg із посиланням на супутникові дані, зі...
Президент Володимир Зеленський обіцяв, що всі зарплати і пенсії в Україні будуть виплачені згідно із законом, уряд має на це гроші. Крім того, у березні 2025 року буде проведено індексацію пенсій, що частково компенсує зростання споживчих цін, передают...