Росія зрозуміла, що не обійдеться без України ніяк, - експерт

Транзитні потужної української газотранспортної системи потрібні "Газпрому" для постачання газу в Європу.

Ілюстрація:hronika.info

Росія після зриву будівництва "Північного потоку-2" і "Турецького потоку" зрозуміла, що без України транзит газу в деякі країни Європи неможливий. У цьому зізнався заступник голови правління "Газпрому" Валерій Голубєв. Правда, він заявив, що обсяг транзиту буде мінімальним. Про це пише Юрій Дощатов для Апострофа, повідомляють Патріоти України.

За оцінкою експертів, мова може йти про 30-40 млрд кубометрів на рік. У такій ситуації використовувати вітчизняну газотранспортну систему на повну потужність стане нерентабельно - необхідно буде піднімати тариф на транзит або технічно міняти систему.

Росія кардинально змінила свою позицію з приводу транзиту газу через Україну після 2019 року. Якщо з квітня представники "Газпрому" і Міністерства енергетики РФ заявляли про припинення поставок газу в країни Європейського союзу через Україну після завершення дії транзитного контракту між російським монополістом і "Нафтогазом" від січня 2009 року, то 8 грудня заступник голови правління "Газпрому" Валерій Голубєв визнав, що РФ все-таки доведеться продовжити поставки блакитного палива європейським споживачам саме через Україну.

"Що значить обходити Україну? Ми порахували мінімальний обсяг, необхідний для транзиту через Україну ... Є країни, в які з географічних причин немає іншого способу доставки газу, крім як через Україну", - заявив Голубєв.

При цьому він представив ситуацію, як крок доброї волі, пояснивши, що відмова від транзиту негативно відіб'ється як на роботі української газотранспортної системи, так і на економіці в цілому: "Якщо ми повністю перекриємо транзит через Україну, газотранспортна система її виявиться непрацездатною".

Вперше глава "Газпрому" Олексій Міллер дав зрозуміти, що Росія не має наміру продовжувати транзитний контракт з Україною, в квітні. Тоді Москва сподівалася замінити потужності української ГТС газопроводом "Турецький потік", який планувалося побудувати до кінця 2019 року.

"Щоб ці потужності з'явилися до кінця 2019 року, будувати треба починати вже прямо сьогодні, але цього поки не спостерігається. Але ми попередили: ми розуміємо, що в поточний період часу в потрібний термін потрібні потужності створити можна. Але якщо такі потужності не будуть створені - ми не винні ", - заявив Міллер.

Однак зараз, в контексті політичного конфлікту між Туреччиною і Росією, що виник після того, як російський бомбардувальник був збитий турецькими ВПС, реалізація проекту виглядає нереальною. І Москва, і Анкара вже публічно заявили про призупинення будівництва "Турецького потоку". До того ж на будівництво "Північного потоку-2" не погоджується Європа.

На думку генерального директора ТОВ "Нафтогазбудінформатика" Леоніда Уніговського, своєю заявою пан Голубєв підтвердив, що Росії ніяк не обійтися без транзитних потужностей України.

"Є ціла низка країн, куди подавати газ оптимально саме через Україну. Насамперед, це країни Вишеградської четвірки - Чехія, Угорщина, Словаччина і Польща", - зазначив він. Від транзиту через Україну саме в ці країни "Газпрому" відмовитися не вдасться в будь-якому випадку, вважає експерт.

За даними 2012 року, коли загальний транзит газу через Україну склав 81,1 млрд кубометрів, на країни Вишеградської четвірки припадало близько 15% загального обсягу. Разом з тим, на думку Уніговського, мінімальним обсягом транзиту після 2019 року, про який говорять в "Газпромі", можна вважати 30-40 млрд кубометрів.

При такому скороченні транзиту українська газотранспортна система стане нерентабельною, оскільки, за неофіційною інформацією, поріг окупності роботи ГТС знаходиться на рівні транзиту в 60 млрд кубометрів.

У цій ситуації, зазначає Уніговський, Україні доведеться збільшити тариф на транзит або вносити технічні зміни в роботу системи. При цьому законсервувати одну з чотирьох гілок ГТС, про що неофіційно говорять в "Нафтогазі", не вдасться.

"Теоретично одну гілку закрити можна, але практично навряд чи, оскільки від неї залежать і внутрішні споживачі. На них треба буде тоді заводити газ через інші системи, а це певні капіталовкладення", - вважає Уніговський.

Однак, крім комерційної рентабельності, відзначає глава Бюро комплексного аналізу та прогнозів Сергій Дяченко, необхідно враховувати і можливості з технічного забезпечення ГТС. "Якщо рентабельність обмежується транзитом в 60 млрд кубометрів, то з точки зору технічного забезпечення, транзит повинен бути не нижче 40 млрд кубометрів.

Якщо буде нижчим, то можуть виникнути проблеми з технічним забезпеченням східних регіонів України, і треба буде міняти режим роботи ГТС", - пояснив він.

Таким чином, єдиним виходом із ситуації стане збільшення тарифу на транзит. "Нафтогаз" вже готовий запропонувати "Газпрому" умови нового транзитного контракту на принципово нових умовах. Ще в травні видання писало про підготовку нових пропозицій з використанням системи Regulatory Asset Base - регульованої бази задіяного капіталу (RAB).

Згідно цієї системи, при формуванні тарифу враховуються не тільки витрати на транзит, а й ринкова вартість активів компанії, що надає послугу, а також інвестиції, необхідні для розвитку.

Поки пропозиції російській стороні не подані. "Нафтогаз" очікує вердикту Стокгольмського арбітражу з питання справедливості контракту на транзит. Якщо рішення суду, яке очікується в кінці 2016 року, буде на користь української сторони, то вона підніме питання про перегляд контракту.


В Україні військові зможуть самі розрахувати свої виплати: Міноборони запустило онлайн-калькулятор

субота, 4 травень 2024, 21:30

Міністерство оборони розробило онлайн-калькулятор, за допомогою якого військовослужбовці та їхні родичі зможуть розрахувати їхнє грошове забезпечення залежно від видів виплат. Про це повідомили в пресслужбі оборонного відомства, передають Патріоти Укр...

Частині українців стаж враховуватимуть по-новому: Які нюанси варто знати всім

субота, 4 травень 2024, 21:25

25 квітня у Верховній Раді ухвалили пенсійний законопроєкт № 9453, який містить як позитивні зміни, так і ті, що ускладнять життя багатьом і нинішнім, і майбутнім пенсіонерам. Про це говорить у новому відео на Youtube-каналі «На пенсії» експерт Сергій ...