Міністерство науки і технологій КНР (MOST) виділив кошти на опрацювання перспективних проектів в галузі освоєння космосу. Один з них - створення велетенського корабля довжиною близько декількох кілометрів. І хоча подібні ініціативи виглядають відвертими авантюрами, в них може бути сенс.
Як пише видання South China Morning Post, всього Національний фонд природних наук Китаю (підпорядковується MOST) розглянув десять проектів. Гроші отримали п'ять з них - по 15 мільйонів юанів (трохи більше 2,3 мільйона доларів) кожен, інформують Патріоти України.
Серед обраних напрямків досліджень найбільше виділяється по-справжньому фантастичний «надвеликої космічний корабель, що тягнеться на кілометри». Згідно з офіційним опису проекту, такий апарат стане стратегічно важливим для майбутнього освоєння ресурсів в космосі, вивчення Всесвіту і тривалого знаходження на орбіті (очевидно, людини).
Природно, щоб побудувати конструкцію подібних розмірів, буде потрібно величезна кількість запусків. Тому серед ключових завдань проекту значиться зниження маси корабля і його елементів. При цьому дослідникам необхідно розрахувати структурну міцність так, щоб при своїх колосальних габаритах апарат витримував деформації від різних збурень під час руху по орбіті, зміні її висоти, а також можливої зміни своєї орієнтації.
Інших деталей про проект велетенського космічного корабля не повідомляється. Відомо тільки, що первинна його опрацювання повинна завершитися в межах Чотирнадцятої п'ятирічки, тобто до кінця 2025 року.
Китайська космічна програма активно розвивається всього два останніх десятиліття, хоча корінням сягає в середину XX століття. Проте своїми силами першої людини в космос - тайконавта - Піднебесна змогла відправити лише в 2003 році. А вже в 2012-му країна продемонструвала здатність запускати та експлуатувати орбітальні станції.
Причому якщо до зовсім недавнього часу в розробках китайських ракет, космічних кораблів і апаратів простежувалося сильний вплив СРСР, то тепер повністю оригінальних розробок стає все більше. Взяти хоча б воднево-кисневі двигуни високої потужності YF-77, встановлені на вже щосили літаючої ракеті важкого класу «Чанчжен-5». Порівнянні агрегати створювали тільки в Японії, Франції, США і СРСР, а літали вони активно лише в американських, європейських і японських носіях.
Передумов до того, що Піднебесна займе лідируючі позиції в космонавтиці, поки немає, але друге місце закріпити за собою країна, очевидно, здатна. Для цього Компартія Китаю вкладає чималі кошти в розвиток місцевих комерційних компаній аерокосмічної галузі, а також в безліч проектів державних структур. Причому вихлоп від них далеко не завжди можливий в доступному для огляду майбутньому - це робота на перспективу.
Можливо, багатокілометровий китайський космічний корабель в XXI столітті так і не з'явиться. А може, навпаки, вже через 20-30 років людство буде освоювати Сонячну систему на велетенських конструкціях. Напевно сказати не можна, зате якщо почати опрацьовувати подібні проекти за рахунок порівняно малого фінансування, коли вони «вистрілять», у інженерів вже буде якийсь досвід і напрацювання.
Від 1 січня 2025 року педагогічні працівники середніх шкіл почнуть отримувати щомісячну доплату в розмірі 1 300 грн, а від 1 вересня сума збільшиться до 2 600 грн. Про це йдеться в постанові Кабінету міністрів України №1286, передають Патріоти України....
В енергосистемі зберігається значний дефіцит, і ситуація в ній змінюється - можливі зміни в застосуванні заходів обмеження світла. Про це повідомляє пресслужба НЕК "Укренерго", передають Патріоти України. Зазначається, що зараз українська енергосистема...