Перенесення мобільного номера: В Україні заговорили про спрощення процедури

Телеком-оператори згодні, що послуга позитивно вплинула на конкуренцію, отже, галузь виграла від такого нововведення.

Торік абоненти мобільного зв’язку в Україні стали ще мобільнішими: тепер вони можуть змінювати не просто тарифи, а операторів – залишаючи до того ж незмінним старий номер. Однак упродовж першого року існування нової послуги нею скористалося не так багато людей – усього 0,1% від усіх абонентів. І телеком-регулятор та один з мобільних операторів lifecell переконані: низький попит на послугу зумовлений заскладною для абонентів процедурою переходу від одного оператора до іншого. І вимагають її спрощення. Водночас інші гравці ринку застерігають: впровадження запланованих змін може спростити життя не тільки абонентам, а й шахраям. Які можливості для аферистів можуть відкрити зміни до процедури трансферу номерів та як запобігти сплеску шахрайства, – передають Патріоти України з посиланням на Обозреватель.

  • Що є зараз?

Зараз абонент, який хоче перейти в іншу мережу, зберігши свій номер разом з кодом, має звернутися до свого чинного оператора. І, оскільки близько 90% абонентів у нашій державі користуються передплаченим зв’язком і ніяк не ідентифіковані в мережі – найперше їх треба ідентифікувати. Тож абонент проходить процедуру реєстрації і перевірку: а чи дійсно саме він користувався цим мобільним номером? Як довго? Яка історія дзвінків? До мобільних номерів "прив’язані" банківські рахунки, профілі у соціальних мережах, інформація в месенджерах, комунікації з державними установами тощо. Отже, втрата номера телефону, особливо через шахрайські дії, матиме катастрофічні наслідки для абонента.

Після того як абонент пройшов ідентифікацію й реєстрацію, він звертається до того оператора, в мережу якого хоче перейти – і отримує нову сім-карту на свій старий номер. Уся процедура триває не більше 3 днів.

А втім, телеком-регулятор вважає, що перенесення номерів треба спростити. Частину пропонованих змін – як-от скорочення строків перенесення номера (з 3 діб до 2) чи отримання дозволу на таке перенесення (до 4 годин замість 8) – вітають усі без винятку учасники ринку. Так само як і ініціативу вимикати обов’язкове нині голосове сповіщення для тих, хто телефонує на перенесений номер. Хоча таке інформування мало б залишитись, оскільки тарифи на дзвінки в мережі та поза мережею можуть відрізнятися, й після вимкнення інформування абоненти не будуть знати, що телефонують в іншу мережу. Через це кошти з основного рахунку чи бонусні хвилини для дзвінків будуть використовуватись.

  • Спрощувати чи не спрощувати – ось у чому питання

Однак є у пропозиціях і низка змін, які викликали бурхливе обговорення та небезпідставні побоювання щодо розквіту шахрайства на новій послузі.

Зокрема, неоднозначно була сприйнята ініціатива щодо можливості не проходити ідентифікацію в "старого" оператора. Проти цього виступають два найбільші мобільні оператори, а також банківські установи та асоціації. Вони вбачають у такому спрощенні процедури перенесення номерів справжній клондайк для різного роду шахраїв. Адже оператор, до якого приходить новий користувач, не має доступу до його попередньої історії користування мобільним номером – і ніяк не зможе перевірити, чи перед ним реальний власник номера, чи аферист, якому потрібно заволодіти доступом до номера, а відтак – і до банківських рахунків, соціальних мереж, персональної інформації реального власника.

І пропонована альтернатива реєстрації анонімного абонента цієї небезпеки не нейтралізує. Вимога надати паспортні дані нівелюється ризиком, що паспорт було загублено чи викрадено. Надсилання на мобільний смс-пароля теж не дає гарантій, зважаючи на безліч способів, за допомогою яких винахідливі шахраї виманюють у людей ці коди. Тож вірогідність, що зловмисник може пройти процедуру реєстрації без особливих зусиль – чимала.

Після того як шахрай отримає нову сім-карту й перенесе номер в іншу мережу, абонент, в якого вкрадено номер, вже не зможе довести, що він, а не хтось інший, був його власником. Отже, справжній абонент втратить гроші, нерви, контакти в соціальних мережах, персональну інформацію. І навіть у якийсь момент може дізнатись, що на його ім’я було оформлено онлайн-кредит.

  • Спірні моменти потрібного нововведення

Наразі питання перенесення номерів та умови надання цієї послуги викликали серйозну дискусію на ринку. І поставили національних операторів у до певної міри конфронтацію через різні погляди на це питання. Так, у lifecell переконані: їхні конкуренти, користуючись складнощами чинної процедури переходу, у такий спосіб намагаються втримати своїх абонентів. А Київстар та Vodafone Україна зі свого боку наголошують: відмова від реєстрації абонента на стороні оператора-донора загрожує неможливістю повернути номер у разі втрати його внаслідок шахрайських дій. І на фоні цього втрата коштів на мобільному рахунку буде найменшою з можливих втрат людини. Водночас оператор-донор уже не зможе жодним чином втрутитися, адже його позбавлять можливості встановлювати законність використання номера й ідентифікувати абонента як справжнього власника номера, який переноситься. Держава ж зі свого боку ризикує зіштовхнутися з хвилею різних видів шахрайства і зловживань з мобільними номерами. А поліція змушена буде розслідувати сотні скарг щодо "вкрадених" номерів, махінацій з кредитами, крадіжок з банківських рахунків та оприлюднення персональних даних та листувань із зареєстрованих на вкрадений номер месенджерів.

Ба більше: спрощення процедури перенесення номерів створює додаткові можливості для отримання персональної інформації, контактів та особистого листування чиновників, військових, громадських діячів та інших публічних осіб – і подальший шантаж цих людей або використання цієї інформації на шкоду національним інтересам і безпеці країни.

Апелюють прихильники збереження наявної процедури реєстрації абонентів і до постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 березня 2014 року № 826/216/14, де наголошується, що порядок перенесення номерів має застосовуватись лише до тих абонентів, які зареєстровані оператором-донором. В іншому разі це призведе як до порушення прав абонентів, так і порушення порядку укладання договорів.

На фоні цього другорядною (хоча й дуже відчутною для мобільних операторів) проблемою є збільшення витрат на реалізацію послуги: у кризові часи, коли доходи ринку й без того впали, такі додаткові витрати стануть для операторів досить обтяжливими.

  • Аргументи чи відмовки?

Як пояснюють самі оператори, 98% відмов абонентам у перенесенні номерів зумовлені помилками абонентів. Тобто людина, яка зверталася з цього приводу до оператора, не змогла підтвердити свою особу. Тож говорити про залежність попиту від необхідності проходити верифікацію на стороні оператора-донора не доводиться.

Та й чутки про надмірну складність процедури переходу – дещо перебільшені. Абонент, який хоче перенести номер, спочатку реєструється в оператора, послугами якого користується. Після цього абонент подає заявку на перенесення номера до іншого оператора – і це можна зробити онлайн, без походів до магазину. Коли дані абонента будуть верифіковані, його про це сповістять окремим повідомленням. Далі абонент йде в магазин оператора, якого обрав для переходу, зі старою сімкою, мінімальним пакетом документів, необхідних для оформлення обраної форми обслуговування – і забирає нову сім-карту. Абонентам передплаченого зв’язку доведеться заплатити за стартовий пакет, тим, хто обслуговується за контрактом, перехід не коштуватиме жодної копійки.

Що ж стосується поширеного в ЄС перенесення номерів у режимі єдиного вікна – ті, хто наводить його у приклад, воліють не згадувати, що у Європі та США ця послуга існує вже десятки років – і що абоненти там або вже зареєстровані у базового оператора, або там діє центральна база реєстрації мобільних абонентів.

Що цікаво, в Україні принцип єдиного вікна також діє. Просто, як і у розвинених країнах ЄС він доступний виключно для зареєстрованих абонентів.

  • Ціна питання

Шахрайство, пов’язане з викраденням номерів мобільних телефонів, успішно виривається у лідери серед найпоширеніших махінацій. В Асоціації платіжних систем України діляться статистикою: починаючи з 2019 року через такі шахрайства клієнти українських банків сукупно втратили 361,99 млн грн. Тільки у п’ятірці найбільших банків країни за перше півріччя 2020 року зафіксовано понад 2 тисячі спроб викрадення абонентських номерів мобільного зв’язку задля отримання доступу до банківських рахунків клієнта чи отримання несанкціонованих кредитів. У 2020-му також почали фіксувати випадки викрадення номерів юридичних осіб заради отримання доступу до персональних рахунків. Загальна сума збитків від таких дій поки не встановлена. Відомо, що лише по одному з останніх випадків втрати склали понад 2 млн грн.

Очікуваного "буму" внаслідок спрощення процедури перенесення номерів може і не відбутись. Адже вартість послуг в тарифах різних мобільних операторів суттєво не відрізняється, а якість зв’язку постійно вдосконалюється. То чи варто ще більше полегшувати життя шахраям? Адже експерти переконані, що послаблення контролю за неідентифікованими абонентами мобільного зв’язку та трансфером сім-карток спричинить різкий ріст шахрайства методами соціальної інженерії.

І головне: а чи готові українці ризикнути своїми грішми, таємницями та спокоєм заради сумнівних переваг від спрощення перенесення номерів?

Одні проблеми! Кінолог назвав три породи собак, яких ніколи не завів би вдома сам

неділя, 19 січень 2025, 13:00

Кінолог Рос Макнамара розповів про три породи собак, яких він ніколи б не завів для себе. На думку експерта, ці популярні собаки мають свої недоліки, передають Патріоти України. Перелік порід Рос виклав у відеоролику на своїй сторінці в соціальній мере...

А ви це знали? На які запитання патрульних водії можуть не відповідати

неділя, 19 січень 2025, 8:50

На дорогах водії часто зустрічаються з різними запитаннями від патрульних. Деякі з них можуть здаватися дивними, а інколи навіть викликати сумніви. Експерти нагадали, що водіям важливо знати свої права у таких ситуаціях. Про це пише "Автотема", передаю...