Свою думку з цього приводу висловив головний редактор Головної редакції новинного сайту Українського національного інформаційного агентства «Укрінформ» Євген Якунов. на своїй сторінці у соціальній мережі Facebook, передають Патріоти України.
Чи потрібен нам закон про імпічмент президента?
У Верховній Раді такий законопроект зареєстрували. Авторства депутата Дерев`янка. Цього вимагають протестувальники. Шансів на проходження – нуль.
І чи потрібен він? Я гадаю – потрібен.
Але не в першу чергу, бо ось що цікаво: у нас є розлогий закон про вибори президента України, можна ще й ухвалити закон про імпічмент... Але закону про те, чим має займатися президент України, про його повноваження й відповідальність – немає.
Є цілий розділ в Конституції. Але не забуваймо, 1996 року її ухвалювали під президентсько-парламентську республіку, коли президент фактично очолював виконавчу владу.
У 2004 році, коли були внесені поправки до Конституціїї, які перетворили Україну на парламентсько-президентську республіку (ми вже забули, що проект цих змін ініціювали Медведчук і Мороз), переможці помаранчевого Майдану добилися, аби в Ющенка лишилася частина повноважень Кучми.
Виник дивний конгломерат, часто-густо нестравний.
І сьогодні, коли ми щось вимагаємо від Порошенка чи в чомусь його звинувачуємо, чи за щось його хвалимо, ми навіть не знаємо: а що, власне кажучи, від того Порошенка залежить...
Закон "Про Президента України" – ось що треба ухвалити насамперед, аби стабілізувати ситуацію в суспільстві. А в нього вже, як складник, додати і всю ту сагу із закону про президентські вибори та бажані опозиції юридичні тонкощі організації імпічменту.
Мені скажуть: у Конституції про президента все написано.
Відповім: там написано так, що незрозуміло, хто й за що відповідає. У далекі 1990-ті головним були зовнішні атрибути, присяга, недоторканість, високі слова присяги "дбати про благо Вітчизни й добробут Українського народу... підносити авторитет України у світі", які можна трактувати як завгодно.
Я не правник-конституціоналіст, але деякі "дитячі" питання в мене 5 розділ Конституції викликає.
1. Наприклад, навіщо потрібно чекати аж 30 днів, щоб привести до присяги нового президента, якщо він не є головою виконавчої влади і йому не треба проводити консультації з силами коаліції, підбирати міністрів тощо?
Навіщо? Щоб підготуватися до інавгурації? А навіщо нам оте бучне дійство? Навіщо оті штандарти? Оті булави над головою? Ну, клявся Янукович на Біблії – йому це завадило грабувати народ і вбивати людей на Майдані? Гадаю, два дні на те, щоб відіспатися після виборів, цілком вистачить.
2. Дивна фраза в пункті першому Ст. 106 "забезпечує державну незалежність". До самої незалежності запитань немає, є запитання до слова "забезпечує". Тобто одноосібно? Із зброєю в руках? Потрібна деталізація, а для цього й закон.
3. Пункт 5 "призначає та звільняє глав дипломатичних представництв України". А якщо не призначає? Якщо в нас місяцями й роками нема послів у окремі держави, то чи є якась можливість призначити цих послів урядом чи ні? Відповідальності ж бо в президента за невиконання цього пункту жодної.
4. Пункт 6 про призначення референдуму. Президент призначає його своїм указом (у відповідному законі на це дається п'ять днів). А як бути, якщо він цього не робить? Якщо народ зібрав підписи, ЦВК зареєструвла, а президент опирається? А таке вже було в нашій історії! Чи якщо він змінює запитання референдуму, чи якісь викреслює? Він за це відповідає чи ні? І хто тоді бере на себе його функції?
5. Із припиненням повноважень Верховної Ради й оголошенням нових виборів – там узагалі незрозуміло. Президент може розпустити Раду, а може ні, лишивши законодавчу владу в стані колапсу. Уже стільки конфліктів було через цю невизначеність!
6. Вносить "за пропозицією коалації кандидатуру на посаду Прем`єр-міністра..." А якщо не вносить? Якщо вважає кандидатуру неприйнятною і відхиляє? Чи має він повноваження це робити? І як тоді коаліції діяти далі? Про це в Конституції – нічого нема.
7. Знову ж таки – подає свої кандидатури на посади міністра оборони й міністра закорждонних справ. А якщо не подає? Як Додон, наприклад. Що робити урядові в такому разі? І чи може президент усунути міністра оборони без згоди парламенту? А парламент без згоди президента? І що буде, як парламент не погодиться із жодною зі президентських кандидатур?
8. Із генпрокурором – іще гірше. Ми пам`ятаємо, як було з Піскуном, коли спецназ Цушка штурмував Генпрокуратуру, а Ющенко закликав до Києва внутрішні війська...
9. Майже сакральна проблема з контрасигнацєю під час призначення голів ОЖА. Якщо це гілка виконавчої влади, то чи може президент їх призначати? Чи не правильніше призначати урядові за поданням президента? І як бути, якщо президент і уряд не домовляться?
Але ж про контрасигнацію йдеться й тоді, коли президент видає укази по рішеннях РНБО, під якими має ставити підпис прем`єр і відповідальний за виконання міністр. РНБО – орган координаційний, і хоч приймає рішення колегіально, але склад його формує особисто президент. Міністр, який належить до іншої політичної сили, візьме й не підпише указ. Що тоді? Діє він чи ні?
10. З указами взагалі цікаво. Чи може їх, скажімо, скасувати Верховна Рада? А Генпрокуратура?
11. Наразі з Конституції вилучено право президента впливати на кадровий склад Верховного суду, а на кадровий склад Конституційного суду він впливає, призначаючи туди свою квоту. Як добирається ця квота, чи має це відбуватися гласно за конкурсом через Раду доброчесності? Про це нічого не сказано.
12. Є чимало інших темних плям: наприклад славнозвісна ДУСя, яка фактично під дахом президентської верикалі веде комерційну діяльність. Або ж Адміністрація президента, яка не має жодних законних підстав на існування й веде неправову діяльність.
Управління держохорони яке чомусь підпорядковане президентові, а не прем`єр-міністру. За яким законом розпоряджаються майном і фінансами оті "консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби", які йому дозволено створювати Конституцією? І хто може й має перевіряти їхню фінансову діяльність? Не пам`ятаю, щоб це колись відбувалося за чинних президентів...
Там багато ще різного. І от коли все це буде унормовано, тоді й за імпічмент можна братися. За закон тобто...
Щоб отримати доступ до всіх азартних можливостей Parik, гравцям необхідно створити свій обліковий запис на сайті букмекерської контори. Правильна реєстрація гарантує користувачам високий рівень захисту платіжних коштів і персональних даних. Для полегше...
Одне із сіл в Росії затопило коровʼячим перегноєм. Про це 28 січня повідомили російські ЗМІ, передають Патріоти України. Це сталося в селі Борисово-Покровське Нижньогородської області РФ. Поруч знаходиться фермерське господарство, де на пагорбах склада...