Так Гройсман бореться з корупцією? Схеми Януковича повертаються на Одеську митницю, - експерт

Прем'єр неодноразово заявляв про зусилля із наведення ладу на митницях. Однак залучення чиновників Авакова лише погіршило ситуацію, стверджують незалежні експерти.

Одеська митниця. Фото: Фейсбук.

Тіньові схеми часів Януковича на Одеській митниці зберігаються. Також погіршуються показники, через що збитки несе і бізнес, і держава. Це значною мірою пов'язано з постановою Кабінету Міністрів із приводу допуску Нацполіції в зону митного контролю. Про це в коментарі журналістам повідомив голова громадської ради при головному управлінні ДФС Одеської області Віктор Берестенко, передають Патріоти України.

"Що стосується втручання силовиків, то воно триває. Незаконні орієнтування, тиск по телефону. Є ще проблема кадрових призначень - коли керівники є виконуючими обов'язків. На мою думку, вони зазнали шантажу. У них є певні показники зі збору кешу, з віджимання суб'єктів бізнесу. Як ми всі вже пам'ятаємо, спроба змін під керівництвом Марушевської не досягнула результату. Як були показники 30-40% в тіні, так вони і є.

Одеська митниця перебуває під пильною увагою всіх силових структур, зокрема, СБУ. Схеми, які були в 2012-13 роках, вони і зараз продовжують функціонувати. У певному плані за часів Клименка і Колесникова ситуація була кращою, оскільки не було щодня нових команд.

Зараз як такої ефективної митної служби немає. З моменту як Клименко почав її об'єднувати, вона розмита різними профнепридатними керівниками з підрозділів податкової міліції та податкової служби. Можливо у своїй справі вони грамотні, але в митній - ні. Вони вважають, що митниця має наповнювати бюджет, а не захищати економічний інтерес нашої держави і боротися з контрабандою. Будь-які системні поліпшення не йдуть на руку контролерам. Контролер зацікавлений у тому, щоб інспектор порушував, і на нього був компромат, і тому він виконує усні розпорядження співробітників СБУ.

Питання, хто адмініструє ці схеми. А адмініструють їх ті ж люди, які очолюють правоохоронні органи. Як був Демчина і главку К і його структури, так і залишилися (перший заступник голови СБУ Павло Демчина - ред.). Як була певна сфера впливу ГПУ, так і залишилася. Спробувала Нацполіція увійти, але поки що вона нічого цими схемами не зробила. Частково якимось категоріям бізнесу вона погіршила ситуацію, оскільки це все вплинуло на збільшення часу оформлення вантажів", - сказав він.

Він зазначає, що статистика по орієнтуваннях від різних силових структур, результативності орієнтувань і часу оформлення вантажів вказують на неефективність їхньої роботи. При тому, що митниця рахує час від моменту, коли документи починають оформляти, і завершують, не враховується час, коли документи перебувають у статусі "очікування при прийнятті на роботу", коли це може займати 3-5 днів. Наприклад, з вересня поліція склала всього 2 протоколи за результатами роботи на Одеській митниці.

За словами Берестенка, Нацполіція могла би впливати на ситуацію з корупцією на митниці, однак робити це потрібно поза зоною митного контролю (мовою оригіналу):

"Нацполиция, если хочет получить результат, имеет инструменты слежки. Но все это нужно делать вне зоны таможенного контроля. Потому что когда груз находится в зоне таможенного контроля и милиция что-то находит, то субъект имеет право сделать определенные процедуры, чтобы задекларировать этот груз. По моему мнению, полиция пытается руками таможни получать мзду".

Коментуючи конкурс на посаду глави Департаменту ДФС із запобігання та виявлення корупції, який виграв колишній заступник начальника Одеської митниці - начальник Управління по боротьбі з порушеннями митних правил Олександр Халковський, Берестенко зазначив, що той є креатурою колишнього керівника Одеської митниці, а сьогодні в.о. голови ДФС Олександра Власова.

"За этим стоит исключительно экс-глава одесской таможни Александр Власов, к которому у нашего общественного совета очень много вопросов. Согласно нашему заявлению была служебная проверка и выявлены недоплаты в бюджет около 0,5 млрд гривен. Халковский - его инструмент. Власов не способен организовать ни одной схемы, так как он импульсивный и некомпетентный. Может быть, хороший человек, но развел на одесской таможне хаос и манипуляции. В частности, он использовал в своих целях общественные организации. По моей информации, он нанимал организации, которые боролись как с честными предпринимателями, так и с теми, кто критикует Власова. А Халковский организовывал схемы, проводил кадровую политику, загонял людей в эти схемы, так как возглавлял управление по борьбе с контрабандой. Говорил: "Если ты не хочешь работать с определенной компанией, я сделаю так, что тебе будет не выгодно работать ни с кем, кроме нее". Допустим, идет товар. Халковский назначал массу досмотров, по надуманному признаку составлялся протокол о нарушении таможенных правил, конфисковывался груз. А когда владелец спустя полгода все это отбивал и пытался забрать груз, то оказывалось, что груза на складе уже нет. Создавал такие условия, когда люди просто не могли работать вне схемы.

С Одесской таможни он убежал как раз тогда, когда произошла ситуация с 37-ю контейнерами. По моей информации, исключительно он давал команду руководству поста, чтобы эти контейнеры контрабандистов были выпущены. После этого он резко убежал и закончилось его прямое крышевание. Для чего Власенко назначает Халковского? Это личное доверенное лицо Власова, который будет выполнять любые команды. В Одессе он отвечал за распределение кеша, мотивацию персонала, отстранение неудобных. Он лично мне предлагал участие в коррупционной схеме, в которой я бы смог оформлять 30% всего объема импорта легковых автомобилей, в обмен на то, чтобы я не раскрывал все схемы, которые функционируют на одесской таможне. А когда я отказал, они начали разные увертюры.

Этот Департамент был создан для того, чтобы построить вертикаль власти внутри ГФС. То есть он будет заниматься личными делами сотрудников ГФС. То есть тот, кто не захочет выполнять, либо будет препятствовать выполнению команды руководства ГФС, будет подвергнут критике, проверке и всяческим проблемам со стороны этого департамента. У меня такое понимание того, для чего создается этот департамент. Ну и по поводу конкурса, думаю, не стоит добавлять, что это все фиктивная, формальная легитимизация вот таких вот негодяев во власти".

Він підкреслює, що Міністерство фінансів визнали зловживання на Одеській митниці за часів керівництва Власова і планували прийняти управлінські рішення. Збиток державі з недоплати митних платежів становив близько 419 млн грн. Про це йдеться в довідці за результатами перевірки Одеської митниці.

На думку голови громадської ради, поліпшення на митниці неможливі без інституційних змін і чесної мотивації співробітників.

"Є спроби зробити поліпшення, але які можуть бути поліпшення, якщо у інспектора зарплата 5 тисяч гривень?, - запитує Берестенко. - Він же явно не живе на них. І в бюджеті на наступних рік ніякого збільшення фінансування ДФС. Наскільки я володію інформацією, бюджет понижено на 300 млн. Жодної інституційної зміни не передбачено. Єдине, що сталося, - завдяки, на мою думку, екс-міністру Олександру Данилюку - це єдине вікно (закон 7010). Але це не спрощує процедури взаємодії з митницею, а лише спрощує процедури взаємодії дії з іншими контролерами - такими як ветеринари, фітосанітари".

Він повідомив, що так звані "сканери Гройсмана" поки не сприяють прозорості та ефективності роботи митниці, оскільки для них нема пального: "У п'ятницю було засідання митного комітету суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності. Пального для сканерів немає. Запропонували самі скидати, тому що ставлять форму контролю, а виконати його не можуть. Тому, все, що говорить прем'єр-міністр, він говорить для бабусь і того електорату, який не в змозі зрозуміти, що насправді відбувається".

Джерело: Цензор.НЕТ

В Україні для кількох категорій скасували плату за доставку газу? Все, що треба знати

п’ятниця, 19 квітень 2024, 15:30

Більшість споживачів газу найближчим часом сплачуватимуть за газ, як і раніше, за старими тарифами, передають Патріоти України. Варто пам'ятати, що окремо потрібно сплачувати за «блакитне» паливо і за його доставку. Щодо останнього платежу у мережі н...

У Швейцарії хочуть, щоб українські біженці працювали, але є нюанс

п’ятниця, 19 квітень 2024, 14:56

Очікується, що українські біженці у Швейцарії братимуть участь у соціальному житті країни, інтегруватимуться та знайдуть роботу. Але працевлаштуватися для багатьох з них нелегко. Лише трохи менше від 23 відсотків біженців з України зараз працюють. Феде...